توصیه‌های تغذیه‌ای در‌ سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی با علائم خاصی معمولا چند روز قبل از قاعدگی بروز کرده و علتش اختلالات هورمونی ناشی از این دوران است و چاقی نیز به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای این بیماری است. …

سندرم پیش از قاعدگی با علائم خاصی معمولا چند روز قبل از قاعدگی بروز کرده و علتش اختلالات هورمونی ناشی از این دوران است و چاقی نیز به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای این بیماری است. از عوارض مهم این دوره اختلالات احساسی، فیزیکی و رفتاری شامل عدم‌تمرکز، پرخاشگری، افسردگی، درد مفاصل، سردرد و اختلالات خواب است. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است نکات تغذیه‌ای خاصی را رعایت کنید.
▪‌ در نیمه دوم دوره قاعدگی بهتر است از خوردن غذاهای پرچرب یا بسیار شیرین مانند شکلات و شیرینی پرهیز کنید. ولی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات و میوه‌های تازه و انواع غلات مفید هستند. از خوردن نمک زیاد که به احتباس آب در بدن منجر می‌شود نیز خودداری کنید.
▪ مصرف مواد نفاخ از ۵ الی ۷ روز قبل از شروع عادت ماهانه باید قطع شود. همانند انواع لوبیا، نخود، پیاز، سیر، هندوانه و...
▪ مطالعات زیادی نشان داده، مصرف اسید‌های چرب ضروری که عمدتا در غذاهایی مانند ماهی‌های آب‌های سرد مثل سالمون وآجیل‌ها مثل گردو، بادام یا دانه‌هایی مانند کنجد وجود دارد، سبب کاهش علائم مذکور می‌گردد. همچنین سویا نیز نقش موثری در بهبود حال این بیماران دارد.
▪‌ بعضی از خانم‌ها به دلیل کاهش سطح منیزیوم خون، دچار دردهای پیش از قاعدگی می‌گردند، لذا توصیه می‌شود، یک هفته قبل از پریود، شروع به مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم به علاوه ۵۰ میلی‌گرم ویتامین۶B نمایید که در کاهش درد و گرفتگی‌های زیر شکم بسیار مفید است.
▪‌ لیستی از مواد غذایی‌ای که باعث تشدید ناراحتی شما در دوران قاعدگی می‌شود تهیه کنید و در دوره‌های بعد از مصرف آنها خودداری نمایید.
برخلاف گذشته که توصیه به استراحت می‌شد اما امروزه توصیه به انجام ورزش‌های فیزیکی و فکری آرام و در حد متوسط می‌گردد این امر سبب می‌شود تا شما در آرامش و تعادل بیشتری به سر ببرید.
▪ در رژیم غذایی خود نمک را کم کنید. نمک باعث متورم ‌شدن و پف ‌کردن سینه‌ها و شکم می‌شود؛ در عوض سبزیجات بخصوص گوجه‌فرنگی و از میوه‌جات موز را مصرف کنید.
▪ خوردن کافئین را قطع کنید. محدود کردن مصرف فرآورده‌هایی چون چای، قهوه، کولا و شکلات می‌تواند کمک‌کننده باشد.
▪‌ در مواقعی که بسیار کلافه و مضطرب‌اید، ۵ بار از راه بینی نفس عمیق بکشید و بیرون دهید، خواهید دید که در تخفیف درد وعلائم شما بسیار موثر است.
غذاهایی که باید یک هفته قبل از شروع قاعدگی مصرف نمایید:
▪‌ یک هفته قبل از شروع قاعدگی بهتر است از اسفناج (می‌توانید آن را بخارپز کرده و با ماست میل نمایید)، تمشک و گردو استفاده کنید و همچنین از زعفران، رازیانه، ترخون، تره‌فرنگی، موسیر، فلفل سیاه، دارچین و پوست پرتقال بیشتری در موقع طبخ غذاها استفاده نمایید.

محمدعلی پازوکی‌مهر