زن در دوره قاجار

كتاب «زن در دوره قاجار» نوشته بشری دلریش در سال ۱۳۷۵ از سوی «سازمان تبلیغات اسلامی» انتشار یافت. عصر قاجار، به ویژه دوره حكومت ناصرالدین شاه به تعبیر گروهی از مورخین به عصر بی خبری …

كتاب «زن در دوره قاجار» نوشته بشری دلریش در سال ۱۳۷۵ از سوی «سازمان تبلیغات اسلامی» انتشار یافت. عصر قاجار، به ویژه دوره حكومت ناصرالدین شاه به تعبیر گروهی از مورخین به عصر بی خبری شهرت یافته است.
اما گروهی دیگر معتقدند ضعف و زبونی سیاسی و فرهنگی آن عصر كه انعقاد قراردادهای سیاسی ننگین و تهدیدات روزافزون نظامی و نفوذ اعمال بیگانه نشانه های بارز آن است، ناشی از بی خبری نسبت به تفكرات جدید و فقدان اطلاع جامعه آن زمان از حقوق سیاسی- اجتماعی خود بوده است. از این نظر، گاه مسائل و مصائب زنان عصر قاجار نیز ناشی جهل آنان نسبت به حقوق اجتماعی خود در مقایسه با جوامع غربی و مدرن قلمداد می شود. دوره قاجار دوره گذر از غفلتی به غفلت دیگر بود. در این دوره وضعیت زنان و حقوق اجتماعی آنان نیز تابع شرایط فوق بوده است. نویسنده تلاش داشته است وضعیت زنان را در این دوره مورد بررسی موشكافانه ای قرار دهد. كتاب در شش فصل و با عناوین «زن در خانواده، زنان قاجار و فعالیت های اقتصادی، زن در جامعه، فعالیت فرهنگی، زنان و حركت های سیاسی، مذهبی و زن در دربار» در ۲۳۶ صفحه ارائه شده است.