باغبانی کنید، سالم بمانید

علاقه به کار باغبانی در افراد به میزان متفاوتی دیده می شود. به گزارش «MSNBC» بیل زدن، کاشتن و بیرون آوردن علف های هرز از دست هر کسی برمی آید و شما نتیجه زحمات خود را در زمان برداشت محصول …

علاقه به کار باغبانی در افراد به میزان متفاوتی دیده می شود.
به گزارش «MSNBC» بیل زدن، کاشتن و بیرون آوردن علف های هرز از دست هر کسی برمی آید و شما نتیجه زحمات خود را در زمان برداشت محصول و هنگام جوانه زدن و شکوفه دادن می بینید.
باغبانی علاوه بر منفعت و سود مالی، باعث تقویت روحیه و نشاط شما می شود.
باغبانی می تواند زمینه خوبی برای فعالیت های خارج از منزل و اوقات فراغت شما باشد. شما به جای ورزش روی تردمیل می توانید در هوای آزاد چمن ها را کوتاه کنید یا این که به جای وزنه برداری، خاک را با بیل زیر و رو کنید، باغبانی همانند ورزش هایی مثل وزنه برداری برای سلامت بدن و استخوان سازی مفید است. باغبانی باعث تقویت ماهیچه ها می شود.
هنگام باغبانی، باغبان به تناوب، کارکشیدن گیاهان، راه رفتن، زانوزدن، بالارفتن، شن کشی، علف کنی و بیل زدن را انجام می دهد. یک ساعت کامل کار باغبانی اعم از زیر و رو کردن خاک، کاشتن، بیل زدن و غیره مساوی با سوزاندن حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ کالری انرژی است.
این مقدار بیشتر از یک ساعت پیاده روی تند کالری می سوزاند. هنگام باغبانی دست خالی به خانه بازنمی گردید بلکه به همراه خود سبزیجات و یا گل های فصل را می آورید. باغبانی تاثیر زیادی روی تغذیه فرد می گذارد. مصرف سبزیجات، میوه و سبزی افرادی که سبزیجات می کارند نسبت به دیگران بیشتر است.
باغبانی نشاط و آرامش روحی ایجاد می کند. در حقیقت درمان بالینی موسوم به درمان به باغبانی یا باغ داری وجود دارد. در این روش درمانی، بیماران تحت برنامه های بازپروری، خانه سالمندان و بیمارستان ها به باغبانی می پردازند. شاید نور خورشید روحیه باغبان را تقویت می کند و شاید بیل زدن بیماری های مربوط به سن را بهبود می بخشد. به یاد داشته باشید که باغچه پر از گل و میوه با کمک نورخورشید و آبیاری و تلاش باغبانی زحمت کش به عمل می آید و یک باغبان با رعایت نکاتی که به آن اشاره می کنیم می تواند به باغبانی سالم بپردازد؛
۱) نرمش: ابتدا دور باغچه پیاده روی و نرمش های کششی انجام دهید. کار باغبانی مفصل ها را تحت فشار قرار می دهد؛ بنابراین نرمش ها و کشش های مربوط به زانو، آرنج، مچ و شانه را انجام دهید.
۲) مراقب زانوهای خود باشید: بیشتر افرادی که هنگام باغبانی روی خاک زانو می زنند، دچار نوعی التهاب دردناک زانو می شوند. برای جلوگیری از فشارآوردن به زانوها و کمر سعی کنید هر دفعه تنها یکی از زانوها را روی زمین قرار دهید و کمر خود را صاف نگه دارید.
۳) روش ها را به نوبت انجام دهید: انجام و تکرار یک نوع روش روی بدن فشار می آورد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، سعی کنید روش های مختلف باغبانی را انجام دهید. به مدت ۵دقیقه علف بکشید. سپس کار آسان تری مانند شن کشی را انجام دهید. آن گاه بیل بزنید و دوباره به کار شن کشی بپردازید.
این روش فشار روی یک قسمت از بدن را هنگام انجام یک نوع فعالیت به وجود نمی آورد. هیچ گاه نمی توانید تمامی علف ها را یک روزه از بین ببرید بنابراین بین کار در سایه بنشینید، آب بنوشید و کمی استراحت کنید.
۴) انتخاب ابزار درست: ابزار باغبانی باید کار باغبان را آسان تر کند. نه این که دشوارتر سازد. ابزار باغبانی در اندازه، شکل و میزان تیزی مختلف است.
بنابراین با احتیاط از این ابزار استفاده کنید. ابزارها را مطابق کاری که می خواهید انجام دهید، انتخاب و قبل از استفاده به راهنمای آن مراجعه کنید. برای کارهای ایستاده شن کش، کج بیل و بیل انتخاب کنید که هنگام کار کمر شما را صاف نگه می دارد.
قراردادن کج و نادرست مچ باعث کارآیی کمتر می شود و این حالت خطر صدمه دیدن دست را نیز افزایش می دهد.
قبل از به برق زدن ابزارهای برقی از خاموش بودن آن مطمئن شوید. از استفاده ابزارهای برقی در هوای بارانی خودداری کنید.
۵) مراقب دستان خود باشید: دست های خود را با استفاده از دست کش های محکم هنگام کار محافظت کنید.
استفاده نکردن از دست کش، خطر بریدگی، خراشیدگی، تاول زدن، قرارگرفتن در معرض موادشیمیایی، ماده آلرژی زا یا التهاب آور را به طور چشمگیر افزایش می دهد. حتی در صورت پوشیدن دست کش، پس از اتمام کار دست خود را به طور کامل بشویید.
۶) مراقب سلامت خود باشید: در صورت داشتن آلرژی از ماسک استفاده کنید یا در روزهایی که میزان گردافشانی بالاست، از باغبانی پرهیز کنید. هرچند که نور خورشید ویتامین D بدن را تامین می کند، اما از قرارگرفتن بیش از حد در معرض نورخورشید خودداری کنید.
اوایل صبح یا نزدیک عصر که نورخورشید شدت خود رااز دست می دهد، باغبانی کنید. استفاده از کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی و لباس های محافظ و سبک فراموش نشود. مصرف آب به خصوص در روزهای گرم توصیه می شود.

مترجم: علیرضا