نقش شخصیت افراد در رانندگی

نیاز راننده به داشتن فرهنگ و تجربه بالا و اطلاع کافی از مسایل فنی ضرورتی لازم برای احساس حالات روانی خوب به خصوص در جاده های خارج از شهر است. درگذشته این تصور غلط وجود داشت که …

نیاز راننده به داشتن فرهنگ و تجربه بالا و اطلاع کافی از مسایل فنی ضرورتی لازم برای احساس حالات روانی خوب به خصوص در جاده های خارج از شهر است. درگذشته این تصور غلط وجود داشت که عامل تصادف فقط حالت روانی راننده است. در صورتی که رانندگی در شرایط جغرافیایی سخت و آب و هوای نامناسب یا مواجه شدن با عوامل خارجی غیرمنتظره یا ابتلاء به بیماری های جسمی، احساس خستگی، گرسنگی و... دارای اثرات محسوس براخلاق و روش رانندگی و در نتیجه نظام عبور و مرور است.
اخلاقیات انسانی و روش های آن، از معیارهای خاصی گرفته شده و براساس همان معیارها اعتبار دارد. در مورد عبور و مرور خودروها، متناسب بودن قوانین و مقررات، اصلاح و بازنگری آنها براساس نیازهای انسانی در شهر و خارج از شهر لازم و ضروری است. فرد راننده یا عابر، مهندس یا کارشناس ترافیک، در کمال صداقت باید مسئولیت اجراء قوانین و مقررات ترافیک و عبور و مرور را بپذیرد. ولی وقتی مسایل مهم و حیاتی خارج از حد توانایی انسان اتفاق می افتد، عکس العمل های ضعیف تر و با کیفیت های پائین تری، به دلیل شرایط عارض شده، بروز می کند که نشان دهنده کاهش توانائی های فکری و جسمی اوست.
مشکل عبور و مرور و حوادث تأسف بار حاصله از آن، ممکن است براثر اشکالات فنی خودرو و یا شخصیت روانی راننده باشد. به همین دلیل لازم است سیستم عبور و مرور، مرتب بازنگری و در محدوده قابلیت های آن اصلاح شود. انسان پس از شناخت توانائی های حواس خود و میزان برخورداری از صفات خوب اخلاقی، باب تازه ای را بازمی کند تا در آینده از محدودیت های عبور و مرور آزاد و نهایتاً از مرگ و میر در تصادفات رهایی یابد.
● رفتار تهاجمی در رانندگی
رفتار تهاجمی در رانندگی به آن دسته از رانندگانی اطلاق می شود که راننده متأثر از سلطه احساسات و هیجانات نامتعادل و نامعقول، وسیله نقلیه خود را به صورت ناامن و خلاف مقررات هدایت می نماید. به عبارت دیگر آمیزه ای از تکوین تدریجی شناخت های حاصل از چگونگی قرارگرفتن پشت فرمان اتومبیل تبلور رفتارهای کلامی و حرکتی از دوران کودکی تا زمان امکان رانندگی و احساسی که به تناسب آن به صورت خوشایند یا ناخوشایند در هر فردی به وجود آید، نگرش یا بازخورد او را نسبت به چگونگی رفتار تهاجمی در رانندگی تشکیل می دهد و ریشه در اعماق وجودی هر فرد دارد. کودکان و نوجوانان سال ها قبل از آنکه واجد شرایط قانونی رانندگی شوند به تدریج با رفتارهای کلامی و غیرکلامی الگوهای مختلف بزرگسال هنگام رانندگی آشنا می شوند.
هیجان زدگی یا هیجان خواهی و یا آزردگی هیجان در رانندگی، متأثر از ۳مؤلفه اصلی است:
۱) وجود خصیصه های شخصیتی ناشکیبا، بی قراری و بی دقتی در امور.
۲) قدرت طلبی و زورمداری.
۳) بی پروایی و یاغی گری خیابانی (جاده ای).

راهنمایی و رانندگی ناجا