آشنایی با مشخصات اسکناس جدید پنج هزار ریالی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سری جدید اسکناس پنج هزارریالی با طرح ماهواره امید چاپ و منتشر کرد به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مشخصات اسکناس مذکور …

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سری جدید اسکناس پنج هزارریالی با طرح ماهواره امید چاپ و منتشر کرد
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مشخصات اسکناس مذکور به شرح زیر است:
● ویژگی‌های کاغذ اسکناس:
▪ واترمارک: پرتره حضرت امام (ره) در سمت راست و در خمیر کاغذ که در مقابل نور از دو طرف قابل رؤیت است.
▪ نخ امنیتی: از نوع متالایز با عرض ۲/۱ میلیمتر به صورت پنجره‌ای که عبارت ۵،۰۰۰ ریال به صورت فارسی و لاتین روی آن نمایان است.
▪ جنس: %۱۰۰ پنبه
▪ فیبرهای نامرئی فلورسنت: استفاده از فیبرهای نامرئی فلورسنت در خمیره کاغذ به رنگهای سبز، آبی، زرد و قرمز در رو و پشت اسکناس که در مقابل تابش اشعه ماوراء ‌بنفش قابل رؤیت است.
● ویژگی های چاپ:
▪ نوع چاپ: به صورت افست خشک
▪ نمره: از نوع لترپرس یک رنگ فلورسنت که در مقابل تابش اشعه ماوراء بنفش به رنگ طلائی نمایان خواهد شد.
▪ ریزچاپ (میکروپرینت): عبارت "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" در وسط اسکناس بالای عبارت پنج هزار ریال در روی اسکناس عبارت "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" بر روی تصویر کره زمین و عبارت "FIVE THOUSAND RIALS" بین تصویر کره زمین و کادر پایین اسکناس به صورت خطی در پشت اسکناس و به صورت ریزچاپ (میکروپرینت) درج گردیده است که با ذره‌بین قابل رویت است.
▪ سیترو (See Through): در بالا و پایین اسکناس به صورت گل مورب که با چاپ مکمل آن در پشت اسکناس در مقابل نور قابل رؤیت می باشد.
▪ چاپ برجسته: بخشهائی از این اسکناس دارای چاپ برجسته می‌باشد که برجستگی این سطوح در مقایسه با چاپهای دیگر به سادگی به وسیله انگشتان دست قابل لمس است.
▪ نشانه برجسته برای تشخیص روشن دلان: سمت چپ و پایین یک خط و دو نقطه در زیر آن به صورت برجسته برای سهولت شناسایی این اسکناس توسط عزیزان روشن دل در نظر گرفته شده است.
▪ تصویر مخفی:طرح لوگوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قسمت چپ عبارت پنج هزار ریالی روی کتیبه زیتونی رنگ به صورت مخفی چاپ شده است که با متمایل نمودن طرح و تابیدن نور به خطوط، طرح پنهان‌شده ظاهر و تصویر طرح به صورت برجسته نمایان خواهد شد.
▪ رنگ: قهوه‌ای ـ سبز زیتونی ـ نارنجی
▪ ابعاد : ۱۵۴× ۷۵ میلیمتر
▪ طرح رو: تصویر امام خمینی (ره)
▪ طرح پشت: ماهواره امید و کره زمین