اعتکاف؛ زدودن زنگارهای غفلت

در دنیای پرغوغای مادی امروز، بر قلب و روح انسان زنگارهای غفلت و دوری از خداوند می نشیند که اگر این آلودگیها با نیایش و عبادت خدا زدوده نشوند، ممکن است روحانیت و معنویت را از …

در دنیای پرغوغای مادی امروز، بر قلب و روح انسان زنگارهای غفلت و دوری از خداوند می نشیند که اگر این آلودگیها با نیایش و عبادت خدا زدوده نشوند، ممکن است روحانیت و معنویت را از وجود انسان برچینند. از آنجا که اشتغال انسان به کار و زندگی و مسئولیتهای اجتماعی، گاه موجب غفلت می‌شود و انسان به نسیان و فراموشی می‌افتد، رسالت بزرگ ما که عبادت خالق است فراموش می‌شود و لذا در این شرایط خودسازی و تزکیه نفس واجب می شود.
سنت حسنه اعتکاف که یکی از مستحبات دین اسلام است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان حالت فراگیر و عمومی نداشت، اما طی چند سال اخیر در بین اقشار مختلف اجتماعی بویژه جوانان متداول شده است، به طوری که مساجد بسیاری پذیرای میهمانان خدا در «ایام البیض» ماه پر برکت رجب هستند.معتکفین باید بدانند که بیشترین صبغه اعتکاف، انس با خداوند احدیت است که انسان بتواند با زبان روزه با قرائت دعاهای ماثوره اهل بیت(ع) به خود شناسی و خودسازی بپردازد. نباید برنامه های حاشیه ای اصل عمل عبادی اعتکاف را تحت تاثیر قرار دهد.
انسانهایی که اهل خودسازی و سلوک به سمت معارف الهی هستند، این ایام را به خوبی گرامی می دارند، زیرا ماه رجب سکویی برای پرش به ماه شعبان و ماه شعبان نیز سکوی پرش به ماه رمضان- ماه میهمانی خداوند- است که باید در هر سه ماه برای اصلاح نفس، برنامه ای مناسب و منسجم داشت و زمینه های ورود به یک فضای روحانی، ملکوتی و وحیانی را بویژه در دوران جوانی برای تداعی یک شخصیت سالم و با فضیلت مهیا کرد. معتکفین و به ویژه جوانان تلاش کنند تا بحث‌های غیرضروری نداشته باشند، بحث‌های اجتماعی و سیاسی را در این سه روز کنار بگذارند و تنها به خودسازی و درون گرایی بپردازند. بحث‌های جانبی را رها کنند مگر آنکه بحث علمی باشد. به یاد شهدا که انقلاب و کشور مدیون خون آنهاست و به یاد پدر و مادر باشیم.
اعتکاف تنها دهان بستن و نماز خواندن نیست بلکه اعتکافی مفید است که منشا تحول فکری و عقیدتی و تحول روحی شود و بر ملکات خوب انسان بیفزاید و از ملکات بد بکاهد.پیامبر(ص) با آن شخصیت که نماز شب بر او واجب بود ایامی را در طول سال به اعتکاف اختصاص می‌داد و حتی در سالی که نتوانست اعتکاف کند در سال بعد جبران کرد.معتکفین در این سه روز باید از دیگران قهر کنند و تنها خدا را مد نظر قرار دهند و تا می‌توانند بر کیفیت اعتکاف بیفزایند. اعتکاف توقفی ناآگاهانه در مسجد، بدون عشق به عبادت و قصد قربت نیست. آن چه می تواند موجب دل کندن از لذایذ زندگی مادی شود، خود باید لذتی برتر باشد. لذتی چون وصال محبوب، تقرب و نزدیکی به خدای بزرگ و قرار گرفتن در سایه سار محبت الهی. معتکف از خانه خویش بیرون رفته و آگاهانه عزم حضور در خانه حضرت حق می کند؛ حضوری آگاهانه، عاشقانه و خالصانه بر درگاه پروردگار یکتا.

حمید حسین زاده