نگاهی به کتاب داستان «مرا با حق وعده ای است»

ما شاهدیم که خداوند متعال در کتب آسمانی خویش، بارها و بارها از داستان و تمثیل استفاده کرده است. پیامبران و اوصیاء نیز به این شیوه نظر داشته و از تاثیر مثبت آن بر بشر بهره گرفته …

ما شاهدیم که خداوند متعال در کتب آسمانی خویش، بارها و بارها از داستان و تمثیل استفاده کرده است. پیامبران و اوصیاء نیز به این شیوه نظر داشته و از تاثیر مثبت آن بر بشر بهره گرفته اند.بزرگان دین و عرفان نیز، برای انتقال تجربیات ناب خود، ابزار داستان و داستان سرایی را به دست گرفته اند.همچون جناب مولانا، که اساس مثنوی معنوی خود را بر نقل داستان های مختلف و استفاده از آن ها در بیان حقایق الهی، بنا نهاده است و یا شیخ فریدالدین عطار، که در منطق الطیر، حرکت به سوی تعالی را در قالب داستانی عمیق و تاثیرگذار بیان کرده است.اما به ۲ نکته باید توجه کرد:نکته اول، ابزار بودن داستان و داستان سرایی است.
اگر با این دید به داستان نگاه کنیم، از قالب آن فرا رفته، جان مطلب را که درون آن خفته است در آغوش می کشیم.نکته دیگر، آن که؛ زمانی سخن بر دل می نشیند، که از دل و حقیقت برآید. اگر سخن حضرت ا... بر دل طالبان اثر می کند، از آن روست که از سرچشمه زلال الهی برخاسته است و چون داستان های مثنوی مولانا، از جان سوخته اش بر می خیزد، آتش به جان روندگان حقیقی راه می کشد.نامه رسان، زمانی حقیقتا برای شما پیام دارد، که در کیسه اش نامه ای خطاب به شما یافت شود. این نامه رسان در ادبیات داستانی، داستان نویس است. داستان باید با حقیقت و واقعیت زندگی انسان مرتبط باشد.کسی که داستان می گوید: بی آن که حقیقتی در جانش یافت شود، تنها با کلمات بازی کرده است.خواننده آن داستان نیز ممکن است،مدتی سرگرم شود، ولی با خواندن آن داستان، راهی برایش گشوده نخواهد شد.نویسنده این کتاب سعی کرده با جمع آوری رخدادهای واقعی از صدر اسلام، زندگی بزرگان در قرون گذشته و نیز دردوره معاصر، که همگی آن ها از دستمایه های اخلاقی برخوردارند، راهبردی مناسب را برای اشاعه فرهنگ اخلاق انسانی والهی و تهذیب نفس، ارائه کند.نویسنده معتقد است:«... گرچه آموزش های اخلاقی مناسب، همیشه در خور یک جامعه سعادتمند است و باید به طور مستقیم و مستمر ارائه شود، یکی از راه های بهینه در این راه استفاده از داستان و شیوه های برگرفته از هنر صور خیال است که ریشه دیرینه ای در فرهنگ بشر، مخصوصا در فرهنگ غنی ایران زمین دارد.
جالب توجه آن است که قرآن نیز بر این شیوه، بسیار تکیه دارد».داستان های کتاب «مرا با حق وعده ای است»، در قالب داستان کوتاه و با شیوه ای نوین، یعنی آغاز از میانه به نگارش درآمده است و با اجمالی روشن به پایان می رسد. در این شیوه نگارش، قهرمان داستان، بدون آن که در ابتدا نامی از او برده شود، مطرح می شود و این به کنجکاوی خواننده و احساس نزدیکی به فضای داستان کمک می کند.داستان های این مجموعه، گاهی بسیار ساده به نظر می رسند، ولی آن گاه که با دقت نظر به آن ها نگاه می اندازیم، نکات اخلاقی بسیار ارزنده ای در آن می یابیم. در این راه، نگاه ویژه نویسنده به داستان، که در بخش «چه می یابیم؟» بیان شده است، ما را در درک نگاه اخلاقی وی، یاری و عمیقا، خواننده را با محتوای داستان درگیر می کند.از دیگر ویژگی های این کتاب ارزشمند، استفاده از تصاویر سیاه و سفید است، که بر اساس فضای داستان ها در کتاب گنجانده شده است.
این تصاویر، با فضایی که ایجاد کرده اند، در انتقال مفاهیم داستان، به ذهن خواننده، بسیار موثرند.بارزترین شاخص این کتاب، از جنبه علمی- تحقیقی، که آن را از کتب هم ردیف آن متمایز می کند، بخشی است که نویسنده تنظیم کرده و در پایان کتاب آورده است. این بخش تحت عنوان برداشت نامه است و به نوعی برداشت دیگرگونه از داستان به حساب می آید.