کاملیا گل‌رزی

گیاه کاملیا گل‌رزی (Camellia Japonica) از انواع گیاهان آپارتمانی زیبا با گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز و ارغوانی است که در اواخر تابستان و پائیز ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه فصل …

گیاه کاملیا گل‌رزی (Camellia Japonica) از انواع گیاهان آپارتمانی زیبا با گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز و ارغوانی است که در اواخر تابستان و پائیز ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه فصل بهار و مناسب‌ترین روش از طریق بذر است. آب و هوای معتدل و مرطوب و کناره‌های پنجره نیز از مناسب‌ترین مکان‌ها برای کاشت کاملیا گل‌رزی است.
دمای اتاق باید طوری تنظیم شود که از پنج درجه سانتیگراد کمتر نبوده و از ۲۵ درجه سانتیگراد تجاوز نکند. قراردادن گلدان‌ها در مکان‌های سرد با آب‌وهوای خشک باعث ریزش برگ‌ها و توقف در رشد گیاه می‌شود.
خاک اسیدی، سبک و غنی از هوموس و بارورکننده‌های آلی برای کاشت کاملیا گل‌رزی مناسب است. بذرها باید در عمق ۱۵سانتیمتری خاک قرار گرفته و حداقل فاصله میان آنها ۱۵سانتیمتر باشد.
گلدان‌ها باید در مکان‌های آفتابی و در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند. در روزهای گرم تابستان بهتر است گلدان‌ها بویژه در فصل گلدهی در مکان‌های نیم‌سایه قرار گیرند.
آبیاری گیاه باید بطور منظم و حداقل سه‌بار در هفته باشد. در ساعات گرم تابستان توصیه می‌شود، گلدان‌ها در زیرگلدانی بزرگ یا سینی پرشده از آب قرار گیرند. احتمال آفت‌زدگی و پیدایش لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها در این گیاه زیاد بوده که در بیشتر موارد ناشی از آبیاری زیاد ریشه یا قلیایی بودن خاک است.
مناسب‌ترین PH خاک برای پرورش کاملیا گل‌رزی پنج تا شش و نیم است.
استفاده از بارورکننده‌های محلول، هر سه هفته یکبار و تعویض گلدان هرسال یکبار به رشد بهتر گیاه و تقویت آن کمک می‌کند.
تکثیر کاملیا گل‌رزی از طریق بذر و قلمه در فصل پائیز امکانپذیر است.

بابک افخمی