اضطراب پس از زایمان و بلوغ

اضطراب پس از زایمان در مادر، بلوغ را در دختران به تعویق می‌اندازد. در تحقیقات آزمایشگاهی انجام گرفته روی موش‌ها مشخص شده است موش‌هایی که سطح هورمون پرولاکتین در دوران بارداری‌شان …

اضطراب پس از زایمان در مادر، بلوغ را در دختران به تعویق می‌اندازد. در تحقیقات آزمایشگاهی انجام گرفته روی موش‌ها مشخص شده است موش‌هایی که سطح هورمون پرولاکتین در دوران بارداری‌شان پائین است، پس از زایمان از اضطراب شدید رنج برده و بلوغ فرزندان ماده آنها به تعویق می‌افتد.
(لازم به ذکر است که پرولاکتین در برابر اضطراب ترشح می‌شود).
در مطالعات انجام‌گرفته، مشخص شده است بلوغ در موش‌های ماده‌ای که از مادر مضطرب متولدشده و یا توسط یک موش مضطرب بزرگ شده‌اند، به تعویق خواهد افتاد.
اختلال اضطراب پس از زایمان تاحد کمی شناخته شده و درمان آن نیز مشکل است. از طرفی اختلال اضطراب درمان‌نشده در دوران بارداری با زایمان زودرس در ارتباط بوده و بر رشد فیزیکی و رفتاری کودک تأثیرات شدید و طولانی‌مدت دارد.
زنان در دوران بارداری تا دو سال پس از زایمان با احتمال بیشتری به اختلال اضطراب مبتلا می‌شوند. یافته‌ها نشان می‌دهد تغییرات هورمونی در اوایل دوره بارداری، مانند تغییرات روحی این دوران بر رشد مغزی کودک تأثیر گذاشته و بلوغ را به تعویق می‌اندازد. این درحالی است که بلوغ دیرهنگام با کوتاهی قد و مشکلات روحی – روانی در ارتباط است.

ثریا مطلبی