برای حفاظت از محیط زیست...

● رکاب بزنید! در مسیرهای کوتاه دوچرخه‌سواری بهترین روش رسیدن به مقصد است. مثلاً با دوچرخه‌سواری در یک مسیر ۱۰ کیلومتری می‌توان ۷/۲ کیلوگرم کمتر دی‌اکسید کربن تولید کرد. اتومبیلتان …

● رکاب بزنید!
در مسیرهای کوتاه دوچرخه‌سواری بهترین روش رسیدن به مقصد است. مثلاً با دوچرخه‌سواری در یک مسیر ۱۰ کیلومتری می‌توان ۷/۲ کیلوگرم کمتر دی‌اکسید کربن تولید کرد. اتومبیلتان را در پارکینگ بگذارید. به این ترتیب هم ورزش می‌کنید و هم از محیط زیست و کیف پولتان بهتر نگهداری می‌‌کنید.
● هزینه شارژ خانه‌تان را کاهش دهید!
با کمی صرفه‌جویی و استفاده از چند شگرد ساده می‌توانید هزینه‌های شارژ منزل خود را تا حد زیادی کاهش دهید و در کنار آن به طبیعت هم توجه کرده باشید. دمای اتاق‌ها را به اندازه مناسب برسانید. در فصل سرد با پوشیدن لباس ضخیم‌تر در خانه، درجه حرارت وسایل گرمازا را کاهش دهید. اجازه ندهید گرما یا سرما از دیوار و دروپنجره بیرون برود.
● متناسب با سلیقه محیط زیست غذا بخورید!
مواد غذایی را به صورت تازه و از همان محیط اطراف خانه‌تان بخرید. با این روش هم مسیر کوتاه‌تری را می‌روید و هم با استفاده نکردن از اتومبیل مانع ورود دی‌اکسید کربن بیشتر به هوا می‌شوید.
به جای سبزی‌های یخ‌زده از انواع تازه آن استفاده کنید. با این کار هم لذت بیشتری از خوردن آن می‌برید و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنید. مصرف گوشت را کاهش دهید تا هم سالم بمانید و هم محیط زیست را کمتر آلوده کنید.
● هنگام خرید وسایل برقی دقت کنید تا نوع کم‌مصرف آن را بخرید.
برچسب مصرف انرژی که برروی وسایل برقی چسبانده می‌شود، کمک خوبی برای انتخاب درست است.
برای شستن لباسها از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. برای شستن لباسهای چرک معمولی ‌آب با دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد مناسب است.
● وسایل برقی را در حالت استندبای قرار ندهید.
هیچ می‌دانید ۷ درصد هزینه‌های برق خانگی ناشی از نگه‌داشتن وسایل برقی در حالت استندبای (حالت انتظار) ‌است؟ در صورتی که با کامپیوتر یا وسایل برقی که به طور خودکار به حالت استندبای می‌روند، کاری ندارید،‌ می‌توانید به راحتی آنها را خاموش کنید.
● لامپ کم‌مصرف یادتان نرود!
لامپ‌های کم مصرف انرژی و پول کمتری صرف می‌کند و دی‌اکسید کربن کمتری وارد هوا می‌کنند. لامپهای کم‌مصرف ۷۰ تا ۸۰ درصد کمتر از لامپ‌های معمولی انرژی مصرف می‌کنند و طول عمرشان تقریباً ۱۰ برابر آنهاست.
● در حمام صرفه‌جویی کنید!
تنها یک‌سوم آبی که هنگام دوش گرفتن از لوله بیرون می‌آید، واقعاً استفاده می‌شود. استفاده از وان روش به‌صرفه‌تری است.
● در روند بازیافت زباله همکاری کنید!
بازیافت یک قوطی آلومینیومی تا ۹۰ درصد انرژی مصرفی برای تولید یک قوطی جدید را صرفه‌جویی می‌کند. فلزات و کاغذها را در کیسه‌های نایلونی جداگانه کنار بگذارید.
در هنگام خرید هر چیزی توجه کنید که علامت قابل بازیافت بودن بر روی آن کشیده شده باشد.

مترجم: فرانک فرهنگ
منبع: www.umweltberatung.at