حالت تهوع دوران بارداری و هوش کودک

پدر و مادر همواره نگران هوش کودک خود هستند و نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی کودک ذهن آنها را رها نمی‌کند. آگاهی یافتن از میزان بهره هوشی کودک قبل از تولد می‌تواند چشم‌انداز جدیدی …

پدر و مادر همواره نگران هوش کودک خود هستند و نگرانی از آینده شغلی و تحصیلی کودک ذهن آنها را رها نمی‌کند. آگاهی یافتن از میزان بهره هوشی کودک قبل از تولد می‌تواند چشم‌انداز جدیدی را پیش روی والدین باز کند. مطالعات اخیر نشان داده است مادرانی که در دوران بارداری خود حالت تهوع دارند کودکانشان از بهره هوشی بالاتری برخوردار خواهند بود. علاوه بر این شدت حالت تهوع با رشد عصبی کودک در ارتباط بوده و هر چه شدت آن بیشتر باشد سطح هوش کودک بالاتر خواهد بود.
حالت تهوع یک پدیده فیزیولوژیک پیچیده‌ و گسترده است که حدود ۸۰ درصد زنان در دوره بارداری خود آن را تجربه می‌کنند. این پدیده که یکی از نشانه‌های بارداری به حساب می‌آید معمولاً از هفته دوم بارداری آغاز می‌شود. برخی معتقدند این حالت تهوع یک مکانیزم دفاعی بوده و باعث خارج شدن مواد مضر برای جنین از بدن مادر می‌شود اما به گفته برخی از محققان این پدیده در اثر ترشح برخی از هورمون‌ها توسط جفت اتفاق می‌افتد که در رشد مغز کودک تأثیرگذارند. حالت تهوع در واقع واکنش بدن مادر به هورمون‌های chorionic gonadotropin و تیروکسین است که در دوره بارداری به میزان زیاد ترشح می‌شوند.
در تحقیقات انجام شده برای پی بردن به این ارتباط، ۱۲۱ زن در فاصله زمانی سال‌های ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۳ مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق زنان در سه دسته تقسیم‌بندی شدند. ۴۵ نفر از مادران حالت تهوع داشته و برای درمان آن دارو مصرف می‌کردند. ۴۷ نفر حالت تهوع داشته اما دارو مصرف نمی‌کردند و ۲۹ زن اصلاً حالت تهوع دوره بارداری را تجربه نکردند. این زنان همگی از بهره هوشی، شرایط اقتصادی – اجتماعی و تحصیلات تقریباً یکسان برخوردار بودند. از کودکان آنها در سن سه سالگی و هفت سالگی تست‌های روانی متناسب با سن آنها گرفته شد و مشخص شد که اگرچه همه نتایج در سطح طبیعی بهره هوشی می‌گنجد ولی کودکانی که مادرانشان در دوره بارداری حالت تهوع شدیدتری داشته‌اند، از سطح بهره هوشی بالاتری در زمینه اجرایی (بازی و عملکرد وظایف)، روان بودن کلام و فرآیند تلفظ، نحوه تلفظ اصوات، ترکیب صداها و حافظه عددی برخوردارند. علاوه بر این مشخص شد مصرف دارو هیچگونه تأثیر منفی بر رشد ذهنی کودکان نداشته است.
همچنین مطالعات گسترده انجام گرفته در رابطه با حالت تهوع دوران بارداری نشان داده است که حالت تهوع، احتمال سقط جنین، تولد کودک ناقص و وجود اختلالات قلبی در جنین را کاهش می‌دهد.
البته تحقیقات به این مسئله اشاره داشته است مادرانی که در دوره بارداری حالت تهوع شدید نداشته‌اند نباید نگران بهره هوشی کودک خود باشند زیرا اختلاف در نتایج، جزیی گزارش شده است.

حسن هدایتی