درماتیت آتوپیک

● درماتیت آتوپیک چیست؟ درماتیت آتوپیک، بثورات پوستی است که معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود. در درماتیت آتوپیک ابتدا پوست خشک و خارش‌دار شده و سپس قرمز و زخم می‌شود. محل‌های …

● درماتیت آتوپیک چیست؟
درماتیت آتوپیک، بثورات پوستی است که معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود. در درماتیت آتوپیک ابتدا پوست خشک و خارش‌دار شده و سپس قرمز و زخم می‌شود. محل‌های شایع این بثورات پوستی معمولا آرنج، پشت زانو، روی گونه‌ها و باسن است...
این بثورات طی مدت چند سال نمایان و محو می‌شوند. در بسیاری از کودکان این درماتیت تا هنگام بزرگسالی هم وجود دارد اما در عده‌ای با بزرگ شدن کودکان این بثورات از بین می‌روند.
در صورتی که فردی از اعضای خانواده مبتلا به درماتیت آتوپیک باشد، شانس اینکه کودک آنها هم مبتلا شود زیاد است. این بیماری با تماس پوستی با فردی که دچار درماتیت است، منتقل نمی‌شود.
● برای درمان درماتیت چه کنم؟
برای کاهش یا از بین رفتن بثورات پوستی و خارش می‌توانید از داروخانه، داروهای بدون نسخه تهیه کنید. همچنین می‌توانید از داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که بعضی داروها اگر به مدت طولانی استفاده شوند ممکن است باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست‌تان شود.
این بثورات پوستی در صورتی که داروهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز استفاده کنید، معمولا بهتر می‌شوند.
● چگونه می‌توان از درماتیت آتوپیک پیشگیری کرد؟
برای جلوگیری از خشکی پوست باید هر روز از یک کرم خوب یا لوسیون استفاده کنید. همچنین باید در حمام و هنگام دوش گرفتن به جای آب داغ از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید. باید از انجام کار، پوشیدن لباس و خوردن غذا‌هایی که ممکن است پوست‌تان را قرمز و یا دچار خارش کند اجتناب کنید.

ترجمه : مژگان کریمی
منبع:
Atopic Dermatitis: what you should know. American Family Physician ۱۵ February; ۲۰۰۷.