لک‌های سیاه

حلقه‌های سیاه دور چشم، یکی از عوارض ابتلا به آلرژی‌های فصلی است. مزمن شدن آلرژی مجاری تنفسی که معمولاً به‌دنبال سرماخوردگی‌های ساده یا عفونت‌های سینوسی ایجاد می‌شوند با …

حلقه‌های سیاه دور چشم، یکی از عوارض ابتلا به آلرژی‌های فصلی است.
مزمن شدن آلرژی مجاری تنفسی که معمولاً به‌دنبال سرماخوردگی‌های ساده یا عفونت‌های سینوسی ایجاد می‌شوند با علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش و قرمزی پوست اطراف بینی و اشک همراه است و ممکن است ماه‌ها و سال‌ها فرد را درگیر کند و در فصول
آلرژی زا علائم تشدید پیدا کنند.
مسدود شدن راه بینی که در اثر آلرژی ایجاد می‌شود، سبب ایجاد فشار روی حفره‌های بینی و ایجاد اختلال در انتقال خون از رگ‌های صورت به قلب می‌شود.
تجمع خون در مویرگ‌ها و رگ‌های زیر ناحیه چشم، سبب ایجاد حلقه‌های سیاه رنگ در این ناحیه می‌شود.
در برخی موارد نیز به‌علت افت جریان خون و حرکت آرام مایع درون بافتی که اطراف رگ‌ها را فرا گرفته است، باعث بروز پف زیر چشم می‌شود.
اکثر افراد مبتلا به انواع آلرژی‌ها مانند تب یونجه و آلرژی‌های فصلی که آبریزش بینی و مسدود شدن راه بینی از علائم شایع آن است، به این عارضه دچار می‌شوند.
همچنین این عارضه در افراد مبتلا به آسم بویژه کودکان نیز مشاهده می‌شود.
درمان قطعی برای رفع حلقه‌های سیاه وجود ندارد و تنها روش‌های پیشگیری از ایجاد آنها با قرار نگرفتن در معرض آلرژن‌ها، بویژه حیوانات خانگی، گرده‌های گیاهان، گردوغبار یا مصرف داروهای ضد حساسیت در کاهش ورم، پف و لکه‌های سیاه رنگ اطراف چشم مؤثر است.
کمپرس آب یخ در نواحی متورم برای کاهش پف، رفع حلقه‌های سیاه رنگ و درمان خارش دوبار در روز، یکی دیگر از راهکارهای مؤثر در رفع این عارضه است.
افراد مبتلا به آلرژی‌های مزمن، بهتر است هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کرده، در فصول آلرژی‌زا و ساعاتی که میزان‌آلرژی‌های موجود در هوا بیشتر است، مانند صبح‌هنگام، تا آن جا که ممکن است از منزل خارج نشوند.

دنیا پرتو