نشانه‌ها و راه‌حل‌ها

هیچ‌کس تا پیش از شروع زندگی زناشویی گمان نمی‌کند قرار است سهم او از خوشبختی ناکامی و شکست باشد. بیشتر زنان به خاطر ویژگی‌های عاطفی و روانی‌شان تمام سرمایه‌های روحی‌شان را …

هیچ‌کس تا پیش از شروع زندگی زناشویی گمان نمی‌کند قرار است سهم او از خوشبختی ناکامی و شکست باشد. بیشتر زنان به خاطر ویژگی‌های عاطفی و روانی‌شان تمام سرمایه‌های روحی‌شان را صرف موفقیت در زندگی زناشویی می‌کنند، اما گاه عوامل مختلف باعث می‌شود این تلاش‌ها به ثمر نرسند و در نتیجه روابط زناشویی زیر سایه ناامیدی از بهبود شرایط قرار گیرند و فاصله‌ها آنقدر پررنگ شوند که امکان هرگونه تغییری را سلب کنند. طلاق عاطفی گاه چهره پنهانی دارد. بسیاری از زنان شاید تا مدت‌ها متوجه نشوند این اتفاق در زندگی آنها هم افتاده است. سردی حاکم بر روابط، گاه به شکل خزنده زن و مرد را از هم جدا می‌کند و زمانی که هرکدام از آنها می‌فهمند در واقع مدت‌هاست شکل طبیعی‌اش را از دست داده، سال‌ها از این اتفاق گذشته است. اما راستی از کجا می‌توان تشخیص داد طلاق عاطفی رخ داده است؟
● نشانه‌ها
نشانه‌های طلاق عاطفی را می‌توان با یک بررسی دقیق و موشکافانه در زندگی تشخیص داد. مهم این است که زنان این نشانه‌ها را طبیعی تلقی نکنند و آنها را به حساب گذر زمان و تکراری شدن روابط نگذارند. اگر شما یک خانم هستید و حس می‌کنید روابطتان ممکن است با چنین بحرانی مواجه باشد، به این نکته‌ها توجه کنید:
- یک بار زندگی‌تان را از آغاز مرور کنید. تفاوت احساساتتان را با آنچه در آغاز روابطتان داشتید در نظر بگیرید. چقدر تغییر کرده‌اید؟
- در هفته‌های گذشته چند بار با هم گفتگو‌های عمیق و هدفمند داشته‌اید؟ آیا گفتگویتان تنها در مسائل روزمره خلاصه شده است یا حرف‌های دیگری هم با هم داشته‌اید؟ چقدر توانسته‌اید نیازها، احساسات، خلا‡ها و مشکلاتتان را با هم درمیان بگذارید؟
- تا چه حد در امور زندگی مشارکت دارید؟ فعالیت‌های مشترکتان کدام است؟ آیا با هم خرید می‌کنید؟ با هم بچه‌ها را بیرون می‌برید؟ آیا دیدارتان با خانواده و فامیل منظم است و هر دو با هم به ملاقات خانواده‌هایتان می‌روید؟ تفریحات مشترکتان کدام است؟ آخرین باری که با هم سفر کردید چه زمانی بود؟
- هرگز احساس کرده‌اید بدون همسرتان هم به شما خوش می‌گذرد؟ ترجیح می‌دهید بیشتر ساعت‌های روز را با هم باشید یا در نبودنش ناراحت نیستید؟
- آیا احساس می‌کنید رفتارهای همسرتان با شما تغییر کرده است؟
- هیچ وقت به این فکر افتاده‌اید که نیازهایتان را خارج از خانه و خانواده تامین کنید؟ آیا روابطتان با دوستان به حد افراط رسیده است؟
در کنار اینها میزان احساس افسردگی، اضطراب و خشم‌تان را بررسی کنید. اگر اختلال خلقی‌تان بیش از حد معمول شده، سردمزاجید یا افکار منفی نسبت به همسرتان دارید، ممکن است طلاق عاطفی شما اتفاق افتاده باشد.
● راه‌حل‌ها
اما این آخر راه نیست. خوشبختانه سیستم‌های اطلاع‌رسانی و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی آنقدر گسترده شده‌اند که با تکیه بر آنها می‌توان بسیاری از رفتارهای به ظاهر اصلاح‌ناپذیر را تغییر داد و تنور سرد رابطه را دوباره گرم کرد. کافی است نسبت به واقعیت موجود زندگی‌تان آگاهی پیدا کنید و در تلاش باشید تا وضعیت را عوض کنید. علت اصلی بسیاری از ناکامی‌ها در روابط زناشویی این است که زن و مرد خود را به خاطر درگیری در بحث و جدل‌های مکرر فرسوده می‌کنند و در نهایت دیگر قدرت مبارزه با ناهنجاری‌های روابط‌شان را ندارند. زندگی امروز با تمام پیچیدگی‌ها و محدودیت‌هایش، ‌امکانات فراوانی را بخصوص در اختیار زنان قرار داده تا با تکیه بر دانش و مهارت‌های فردی و اجتماعی‌شان، شکل مطلوب‌تری از زندگی را تجربه کنند. پس قبل از این‌که طلاق عاطفی خود را برای همیشه به زندگی شما تحمیل کند، او را از زندگی‌تان بیرون بیندازید!
- درباره مشکلتان فکر کنید. راه‌های ممکن را در نظر بگیرید. اهمیت حفظ زندگی و ادامه آن را بررسی کنید. اگر نکته‌های مثبتی در روابط شما هست، ارزش تلاش کردن را دارد.
-‌ درباره مشکلتان با یک متخصص گفتگو کنید. راه‌حل‌های پیشنهادی را به کار ببرید. تلاش کنید با از بین بردن عوامل اختلاف و ایجاد فاصله بین شما و همسرتان، راه‌های نزدیک‌تر شدن را آزمایش کنید.
- با همسرتان درباره اتفاقی که در روابط شما در حال رخ دادن است، گفتگو کنید. میزان علاقه او را به حل مشکل بسنجید و در صورت امکان همراه او برای حل مشکل به مشاور مراجعه کنید.
- کتاب‌ها و مقاله‌های مرتبط با این موضوع را بخوانید. این روزها برای بالابردن مهارت‌های ارتباطی و افزایش کیفیت رابطه زناشویی کتاب‌هاب فراوانی وجود دارد که این فرصت را به شما خواهد داد تا هم خودتان و نقطه ضعف‌هایتان را بشناسید، هم بر رفتار طرف مقابل اثر بگذارید.