دفتر تبلیغات اسلامی

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم متشکل است از چهار معاونت؛ آموزش، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی، منابع انسانی و پشتیبانی، پنج اداره کل؛ دفتر ریاست، اداره کل امور حقوقی و مجلس، …

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم متشکل است از چهار معاونت؛ آموزش، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی، منابع انسانی و پشتیبانی، پنج اداره کل؛ دفتر ریاست، اداره کل امور حقوقی و مجلس، اداره کل روابط عمومی و امور بین‏الملل، دفتر نظارت و بررسی، دفتر برنامه‏ریزی و توسعه فناوری اطلاعات، پنج موسسه و مرکز وابسته؛ دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موسسه بوستان کتاب، صندوق قرض الحسنه، موسسه دهکده محققین (وسف) و سه شعبه خراسان، اصفهان و ایرانشهر و دو نمایندگی در تهران و خوزستان است.
معاونت پژوهش و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: با تاسیس دفتر تبلیغات اسلامی، فعالیت‌های پژوهشی در این دفتر آغاز شد. با گذشت حدود دو دهه اقدامات پژوهشی، با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» سرانجام در سال ۱۳۸۳ «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» از سوی شورای عالی گسترش به تصویب رسید. امروز دفتر و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بهره‌مندی از ۸۲ عضو هیات علمی و ۵۵۰ نفر محقق به «تولید و توسعه دانش و معرفت اسلامی»، «تامین نرم‌افزاری و محتوایی ساحت‌های فرهنگ» و «معطوف‌سازی پژوهش به تامین نیازهای معرفتی جامعه و نظام» مشغول است. این مجموعه هم‌اکنون دارای ۵ پژوهشکده «فلسفه و کلام اسلامی»، «فقه و حقوق»، «علوم و اندیشه‌سیاسی»، «تاریخ و سیره اهل بیت» و «انتظار نور» و ۶ مرکز علمی پژوهشی «پاسخگویی به سوالات دینی»، «فرهنگ و معارف قرآن»، «احیای آثار اسلامی»، «اطلاعات و مدارک اسلامی»، «مطالعات فرهنگی و اجتماعی» و «جنبش نرم‌افزاری و توسعه علوم اسلامی» و ۶ گروه مستقل پژوهشی در قم، مشهد و اصفهان؛ «اخلاق و تربیت اسلامی»، «غرب‌شناسی»، «ادیان»، «مذاهب و فرق اسلامی»، «علوم اقتصادی» و «علوم اجتماعی» و ستاد ساماندهی مراکز پاسخگویی دینی است. همچنین وجود یک سامانه انتشاراتی با عنوان نشر پژوهشگاه و بیش از ۱۵ کتابخانه عمومی و تخصصی (با بیش از ۱۰۵ هزار عنوان کتاب) و کتابخانه دیجیتال (با ۴ هزار عنوان کتاب و ۳ هزار عنوان مقاله) از دیگر مراکز این بخش است. انتشار ۳۴۷ عنوان کتاب، ۱۱۲ اثر در حال نشر و بیش از ۳۰۰ طرح در دست تحقیق و ترجمه، ۸ عنوان نشریه تخصصی «نقد و نظر، آیینه پژوهش، حوزه، فقه، پژوهشنامه جامعه، اخلاق، پژوهش‌های قرآنی و پگاه حوزه»، انتخاب بیش از ۱۰۰ اثر برگزیده در جشنواره‌های مختلف و کسب عناوین کتاب سال کشوری، حوزوی، دانشجویی و دین‌پژوهی و...، و برگزاری ده‌ها کنگره بین‌المللی، همایش ملی، کرسی نظریه‌پردازی، مناظره علمی، کرسی آزاداندیشی و جلسات نقد کتاب و ایجاد ۱۴ سایت فعال و ارائه ۷ نرم‌افزار علمی و پژوهشی، در کارنامه این مجموعه وجود دارد.
معاونت آموزش و دانشگاه باقرالعلوم(ع): در سال ۱۳۷۰ با اخذ موافقت اصولی از شورای عالی گسترش، موسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع) راه‌اندازی شد. موسسه آموزش عالی باقرالعلوم(ع) با رویکرد تعریف و راه‌اندازی رشته‌های علوم انسانی-اسلامی مورد نیاز عرصه فرهنگ، با اخذ مجوز قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۴ با عنوان دانشگاه باقرالعلوم(ع) فعالیت آموزشی خود را استمرار داد. هم‌اکنون بخش آموزشی دفتر و دانشگاه باقرالعلوم(ع) دارای ۳ دانشکده «علوم سیاسی، اجتماعی و تاریخ»، «معارف، فلسفه و کلام اسلامی» و «دانشکده زبان‌های خارجی(عربی، انگلیسی و فرانسه)» و ۴ مرکز تخصصی «آموزش‌های علوم اسلامی»، «فرهنگی کاربردی»، «ادبی و هنری» و «تربیت مربی کودکان و نوجوانان»، ۹ گروه مستقل آموزشی در مشهد و ۲ گروه مستقل در اصفهان و ۲ «کتابخانه تخصصی» با بیش از ۵۹ هزار عنوان کتاب به زبان‌های فارسی، ‌عربی و انگلیسی و بهره‌مند از ۲۷۰ نفر استاد و ۳۴ نفر عضو هیات علمی و حضور سالانه بیش از ۲ هزار طلبه- دانشجو است. انتشار ۲۲ عنوان کتاب و ۳ عنوان نشریه (فصلنامه‌های تخصصی علوم سیاسی و تاریخ اسلام و آیینه حکمت)، برگزاری ۳۱ همایش و سمینار علمی، تدوین بیش از هزار پایان‌نامه در عرصه‌های مختلف علوم انسانی–اسلامی، کسب ده‌ها رتبه کشوری در جشنواره‌های مختلف، عقد ۱۲ تفاهمنامه با مراکز و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور و مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی روحانیون حج و تربیت اساتید معارف اسلامی دانشگاه‌ها در کارنامه این مرکز موجود است.
معاونت فرهنگی و تبلیغی: دفتر تبلیغات اسلامی در بدو تاسیس اقدام به جذب و اعزام مبلغ کرد. امروز این مجموعه نزدیک به ۳۰ هزار مبلغ از طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان برخوردار است که در ۱۵۰ روز در سال به پوشش تبلیغی مشغولند. این معاونت در این راستا به برگزاری همایش و نشست علمی و کاربردی برای مبلغان، برگزاری جشنواره سالیانه برترین‌های تبلیغ در قم، مشهد و اصفهان، انجام پروژه‌های مطالعاتی در راستای فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، حمایت از ایده‌های نو و ابتکاری مبلغین، جمع‌آوری اطلاعات جامع مبلغان، تهیه و انتشار ۶ نشریه فرهنگی ترویجی «پیام زن»، «پاسدار اسلام»، «معارف اسلامی»، «سنجاقک»، «پوپک»، «سلام بچه‌ها» و تدوین و نشر محتوای تبلیغی در قالب کتاب و جزوات «ره‌توشه راهیان نور» می‌پردازد.