کاهش ناباروری با رژیم غذایی

افزایش آمار زنان و مردان نابارور یکی از مشکلات دنیای امروز است. متخصصان معتقدند، بسیاری از ناباروری‌ها با روش‌های ساده و رعایت برخی نکات ساده قابل درمان و پیشگیری هستند. آزمایشی …

افزایش آمار زنان و مردان نابارور یکی از مشکلات دنیای امروز است. متخصصان معتقدند، بسیاری از ناباروری‌ها با روش‌های ساده و رعایت برخی نکات ساده قابل درمان و پیشگیری هستند.
آزمایشی که روی تعداد زیادی از زنان و مردان نابارور انجام شد، نشان داد با رعایت برخی نکات مانند بهره‌مندی از رژیم‌های صحیح غذایی و قرارنگرفتن در معرض آلاینده‌های شیمیایی می‌توان احتمال بارور شدن را به میزان قابل توجهی افزایش داد.
مطابق با تحقیقات انجام شده، کنترل وزن یکی از روش‌هایی است که در پیشگیری از ابتلا به ناباروری در مردان و زنان مؤثر بوده و کاهش وزن می‌تواند باعث بارورشدن افراد شود. به طوری که آمارها نشان می‌دهد زنانی با شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۳۹، دو برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به ناباروری قرار دارند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد، احتمال ابتلا به ناباروری در زنانی با شاخص توده بدنی کمتر از ۱۹ در دوره پیش از بارداری ۲۵ درصد بیشتر می‌شود.
نوشیدن قهوه و مواد غذایی حاوی کافئین نیز در افزایش احتمال ناباروری در زنان نقش دارد. مطابق با تحقیقات، نوشیدن پنج فنجان قهوه در روز یا بیشتر خطر ابتلا به ناباروری را تا دو برابر افزایش می دهد. بطور کلی مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز در ناباروری زنان مؤثر است.
سیگار یکی دیگر از عواملی است که شانس باروری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.
ترک سیگار یک سال قبل از باردار شدن احتمال باردار شدن را به میزان قابل توجهی افزایش داده و درصد زایمان زودرس یا سقط جنین ناشی از سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد.
تأثیر استرس و فشارهای روانی در ناباروری از دیگر تحقیقات انجام شده است، به طوری که محققان پس از انجام آزمایش روی ۷۰۰ زن و مرد نابارور دریافتند استرس در مدت زمان طولانی می‌تواند عوارضی همچون ناباروری، زایمان زودرس و سقط جنین ایجاد کند.
ایجاد محیطی آرام و دور از استرس قبل از تصمیم به بارداری می‌تواند از ایجاد عوارض نامبرده پیشگیری کند.
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌تواند باعث ایجاد ناباروری در زنان و مردان شود.
ترکیبات موجود در برخی مواد آرایشی نامرغوب، مواد پاک کننده شیمیایی، آلاینده‌های شیمیایی و قرار گرفتن در معرض ترکیبات سمی موجود در هوای آلوده در مدت زمان طولانی در کاهش احتمال باروری نقش دارد.

سوسن مستوفی