لوازم‌آرایشی و بهداشتی

دسته‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده‌ها، شامپوها و عطرها در گروهی از افراد منجر به ایجاد علائم حساسیت‌زا می‌شود. حساسیت‌های پوستی و چشمی از جمله عوارض شایع …

دسته‌ای از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند مرطوب کننده‌ها، شامپوها و عطرها در گروهی از افراد منجر به ایجاد علائم حساسیت‌زا می‌شود.
حساسیت‌های پوستی و چشمی از جمله عوارض شایع در افراد مستعد به این نوع از آلرژی است. فرد مستعد پس از پنج تا ۶۰ دقیقه باتوجه به نوع پوست، سن و مقاومت سیستم ایمنی بدن، علائم متفاوتی را از خود نشان خواهد داد. در افرادی که به انواع عطرها یا خوشبوکننده‌ها حساس هستند، علائم بیماری ممکن است به صورت سردردهای میگرنی، حالت تهوع، عطسه، خارش پوست، تورم و تنگی نفس ظاهر شود.
تشخیص نوع آلرژی با انجام آزمایش روی پوست امکان‌پذیر است. پس از تشخیص و تعیین ماده آلرژی‌زا، پرهیز از مصرف موادی که حاوی ماده حساسیت‌زا هستند، پیشگیری صورت خواهد گرفت.
برخی داروها و پمادهای ضدحساسیت در رفع علائمی مانند خارش، قرمزی و تورم مؤثر است.
متخصصان توصیه می‌کنند افراد از تماس مستقیم عطر یا ادکلن با پوست خود هم پرهیز کنند و بهتر است قبل از مصرف هرگونه لوازم آرایش، مقداری از آن را روی پوست مچ دست قرار داده و پس از ۲۴ ساعت در صورتی که هیچگونه علامتی مانند خارش، سوزش، قرمزی، تورم و... ایجاد نشد، از آن استفاده شود.
قبل از استفاده مواد آرایشی- بهداشتی، دست و صورت را بخوبی شسته و هرگز از لوازم بهداشتی دیگران استفاده نشود.
همچنین مواد بهداشتی و آرایشی که رنگ و بوی‌شان تغییر یافته و یا تاریخ مصرف‌شان گذشته است، باید دور ریخته شوند.

دنیا پرتو