تکثر شبکه های صدا و همگرایی با مخاطب

هدف اصلی رسانه ها دادن اطلاعات به جامعأ مخاطبین است و در جوامع انسانی امروز که هر لحظه با سیل پرشتاب و انفجار حجم اطلاعات مواجه هستند، فعالیت رادیو به عنوان یک رسانأ فاقد جذابیت …

هدف اصلی رسانه ها دادن اطلاعات به جامعأ مخاطبین است و در جوامع انسانی امروز که هر لحظه با سیل پرشتاب و انفجار حجم اطلاعات مواجه هستند، فعالیت رادیو به عنوان یک رسانأ فاقد جذابیت های تصویری بسیار دشوار است. به واقع اگر رادیو توانست در جذب مخاطبین موفقیت لازم را کسب کند، این موفقیت بسیار ارزشمند می باشد. اما رادیو های موفق چگونه توانسته اند فکر شنونده را هدف بگیرند و مطرح باشند؟ چگونه توانسته اند در دنیای پرشتاب امروز ذهن مخاطب را درگیر کنند و در این امر موفق باشند؟
آیا تکثر رادیوها عاملی برای موفقیت رادیو بوده؟ تکثر رادیوها در دهأ اخیر چگونه توانسته است رسانأ رادیو را همچنان پویا و زنده نگه دارد؟
تکثر رادیوها در دهأ اخیر در صدا و سیما با عناوین تهران، فرهنگ، سراسری، جوان، ورزش، قرآن، آشنا، تجارت، سلامت، آوا، گفتگو و... با هدف اجرای شیوه های نوین تأثیر گذاری و همگرایی با مخاطب صورت گرفته و به نظر می رسد رویکرد تأثیرگذاری و همگرایی با مخاطب و رهبری تفکر اقشار مختلف جامعه متناسب با سن، فکر، سلیقه و نگاه مخاطب، یکی از بزرگترین اهداف تکثر گرایی در رادیو بوده است. تنوع کانال های ارتباطی و چند رسانه ای از طرفی، قدرت انتخاب مخاطب را افزایش داده و از طرف دیگر تکلیف هر رسانه را در قبال اطلاعات طبقه بندی شدأ متناسب با اقشار مختلف مخاطبین، روشن کرده است. تکلیف برنامه سازها را برای ارائه برنامأ متناسب با مخاطب رادیو و تکلیف تهیه کننده را برای ارائه یک فرم مناسب با ساختار آن رادیو روشن کرده است. تکثر رادیوها بهره مندی برنامه سازان از قالب های متنوع برنامه سازی را افزایش داده است.
قالب های متنوع برنامه سازی در یک رسانه یعنی حرکت، رشد و شکوفایی فکر پویا در رسانه و حرکت سیال این فکر پویا در جامعأ مخاطبین گوناگون.
اینکه مخاطب با تغییر یک دکمه می تواند رادیوی مورد نظر خود را انتخاب کند و لحظه ای در فضای خاص رسانه^ مورد نظر خود قرار گیرد، خود یک تحول در حوزأ رسانه های دولتی است، انتخاب یک فرم خاص، برنامأ خاص، سبک و روش خاص، محتوا و فکر خاص متناسب با سلیقأ مخاطب موج همگرایی رسانه با مخاطب را تقویت می کند، مخاطب را با رسانه، همراه می کند و باعث حرکت تفکر رسانه در جامعأ مخاطبین است. اینکه فکر یک رسانه در فرم ها و قالب های متنوع در شکل های مختلف در جامعه در جریان باشد، اینکه مخاطبین این حرکت را در فرم و قالبی که می خواهند می پذیرند، اینکه این حرکت در قالب و فرم مورد نظر مخاطب ارائه می شود، و اینکه این حرکت راه خود را با اشکال مختلف در جامعه ادامه می دهد، می تواند بیانگر موفقیت تکثرگرایی در رادیو باشد، کانال مورد نظر، شبکه مورد نظر مخاطب فرقی نمی کند، مهم این است که شبکأ انتخاب شده ویژگی متناسب با فکر مخاطب خاص خود را تاحدودی دارا باشد.
تعدد شبکه ها در دهأ اخیر هم به نفع جامعأ مخاطبین بوده، هم به نفع متولیان این فکر، متولیان توانسته اند شنونده های خود را هدف قرار دهند و آن طور که مدنظر یک رسانه است تقریبا به القای برنامه های خود و تزریق آن فکر خاص به بدنأ جامعه دست پیدا کنند.
حس انحصار طلبی مخاطب در انتخاب کانال مورد نظر نیز به نوعی تعمیم شده است. متولیان توانسته اند اهداف موردنظر خود را در قالب ها و فرمهای خاص در کانال های مختلف عرضه کنند و شنوندگان توانسته اند خواست های خود را در قالب و فرم مورد نظر پیدا کنند و با آن همراه شوند.
در دنیای پرشتاب رسانه ها و تعدد رسانه ها، موفقیت از آن رسانه ای است که بتواند مخاطب مورد نظر خود را ولو کمی همراه کند. و قطعا در دنیای تکثر تفکر و جوامع انسانی تکثر رسانه ها همیشه تأثیرگذار بوده و هست.

مریم اسلامی