"۴ ساعت" حد مجاز استفاده از مانیتور و تلویزیون

حد مجاز استفاده از مانیتور رایانه و تلویزیون در شبانه روز ۴ ساعت متناوب است که در صورت عدم رعایت آن، فرد به عوارض چشمی کار با رایانه مبتلا می شود. محدوده زمانی استفاده از مانیتور …

حد مجاز استفاده از مانیتور رایانه و تلویزیون در شبانه روز ۴ ساعت متناوب است که در صورت عدم رعایت آن، فرد به عوارض چشمی کار با رایانه مبتلا می شود.
محدوده زمانی استفاده از مانیتور و تلویزیون در طول شبانه روز ۲ ساعت به صورت مداوم و ۴ ساعت به صورت متناوب است. بیشترین شکایت کاربران رایانه، ناراحتی های چشمی است و سوزش چشم از ابتدایی ترین علامت های آن است.
متاسفانه روش زندگی اجتماعی، انسان را به سمت استفاده هرچه بیشتر از تلویزیون و مانیتور می برد و حتی اتومبیل ها نیز کم کم دارای صفحات نمایشگر می شود که در این صورت حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت در طول شبانه روز چشم ها صفحات نمایشگر را تحمل می کنند.
کار با رایانه به دلیل روشن بودن صفحه و متن ها و تصاویر به اندازه های مختلف، در صورت استفاده بدون وقفه و بیش از مدت مجاز موجب این عوارض می شود و باید بدانیم که چشم برای این کار ساخته نشده است.
LCDها نسبت به مانیتورهای معمولی مشکلات کمتری ایجاد می کنند زیرا حالت چشمک زدن که در مانیتورهای لامپی وجود دارد را ندارند ولی این به معنای حل مشکل استفاده بیش از حد مجاز از آنها نیست.