حساسیت به شیر

نوشیدن شیر در برخی افراد می‌تواند منجر به حساسیت شود که بسته به نوع واکنش بدن در برابر این ماده غذایی، علائم متفاوت خواهد بود. این نوع از آلرژی به دلیل فقدان آنزیم لاکتوز در …

نوشیدن شیر در برخی افراد می‌تواند منجر به حساسیت شود که بسته به نوع واکنش بدن در برابر این ماده غذایی، علائم متفاوت خواهد بود. این نوع از آلرژی به دلیل فقدان آنزیم لاکتوز در بدن افراد مبتلا به بیماری است.
بطور کلی افراد حساس به پروتئین موجود در شیر، چند دقیقه پس از نوشیدن شیر دچار علائمی نظیر خارش و قرمزی پوست، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و درد در ناحیه معده می‌شود. در مراحل پیشرفته، حساسیت به شیر می‌تواند شوک آنامیناسکی ایجاد کرده و جان فرد را به خطر بیندازد. افراد مبتلا به این نوع آلرژی ممکن است به مواد غذایی دیگری نظیر شیر سویا و محصولات لبنی نیز حساس باشند.
پروتئین موجود در شیر ممکن است از طریق شیر مادر به نوزادان مبتلا به این نوع آلرژی منتقل شود. استفاده از محصولات جایگزین بهترین روش برای کنترل بیماری است. تشخیص آلرژی نسبت به شیر مادر در کودکان توسط پزشک معالج با توجه به سابقه فامیلی و انجام آزمایش انجام می‌شود.
برخی از مکمل‌‌های غذایی نظیر کلسیم ممکن است از شیر گاو تهیه شده باشند و مصرف آنها ایجاد حساسیت کنند، از این رو افراد مبتلا به آلرژی‌های مواد غذایی قبل از مصرف هرگونه مواد غذایی باید از ترکیبات موجود در مواد غذایی آگاه شوند.

دنیا پرتو