ضرورت تحدید تعارضات فلسفی در انتخابات

انتخابات به عنوان معمول ترین صورت مردمسالاری مجالی برای رقابت برنامه های احزاب و جریانات سیاسی برای اداره کشور است. تسری معاضدتهای بنیادین به انتخابات در جوامع مختلف نتیجه …

انتخابات به عنوان معمول ترین صورت مردمسالاری مجالی برای رقابت برنامه های احزاب و جریانات سیاسی برای اداره کشور است. تسری معاضدتهای بنیادین به انتخابات در جوامع مختلف نتیجه ای جز غفلت از پیشرفت و توسعه یک کشور و خدمت به مردم ندارد.‌
تهیه و تدارک یک فضای ستیزآلود فلسفی طی سالهای تسلط دوم خردادی ها بر دو قوه مهم و کلیدی کشور چیزی جز سرخوردگی سیاسی در سالهای اخیر برای آنها در پی نداشته و قسمت اعظمی از پایگاه اجتماعی آنها را نیز تخریب کرده است.‌
فروپاشی جمهوری چهارم فرانسه و سرنگونی دموکراسی در آلمان عصر وایمار مولود یک نظام متنازع بین احزاب سوسیالیست چپ و جریانات سیاسی و فکری راست رادیکال در این دو کشور بود. نوعا اعتقاد بر این است تا زمانی که یک توافق جدی بین نخبگان سیاسی کشور بر سر هویت نظام سیاسی به وجود نیاید اذهان سیاستمداران و برنامه ریزان به اداره بهتر جامعه معطوف نمی شود.‌
سیاستگذاری یکی از محوری ترین فرایندهای سیاسی است که اختلاف نظردرباره نحوه آن یک جامعه مردمسالار را آبستن رقابتهای سیاسی سالم می سازد. در این دست جوامع قواعد تصمیم گیری از سیالیت و بی شکلی خارج شده و اضلاع رقابت سیاسی بر یک شکل هندسی منظم توافق می کنند.‌
نخبگان سیاسی جامعه وظیفه دارند که در راستای تحدید تعارضات فلسفی و جهت دهی آنها به سوی اختلافات مدیریتی گفتمان سازی کنند. تا زمانی که دوم خردادی ها بر طبل جمهوریخواهی غربی می کوبند و ترکیب اولیه را فراموش کرده اند، چگونه می توانند به پیشرفت کشور و خدمت به مردم فکر کنند. جمهوری اسلامی- به تعبیر حضرت امام(ره) نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد- رهاورد نهایی تفلسف فیلسوفان و تفقه فقیهان و تدبر سیاستمداران مسلمان ایرانی است که به ید بیضایی امام خمینی(ره) در این کشور محقق شد و امروز بیش از ۳۰ سال از عمر پر برکت آن می گذرد.‌

مرتضی سیدی