چگونه قبض‌هایتان را آنلاین پرداخت کنید؟

با توجه به گسترش بانکداری الکترونیکی در کشور این روزها شاهد استقبال مردم از این روش نوین هستیم. آشنایی با نحوه پرداخت الکترونیک قبوض شامل قبض گاز، برق، تلفن، تلفن همراه، جریمه‌های …

با توجه به گسترش بانکداری الکترونیکی در کشور این روزها شاهد استقبال مردم از این روش نوین هستیم. آشنایی با نحوه پرداخت الکترونیک قبوض شامل قبض گاز، برق، تلفن، تلفن همراه، جریمه‌های رانندگی و... به صورت آنلاین و الکترونیکی به مردم کمک خواهد کرد تا زمان کمتری را در صف‌های طولانی مدت بانکی تلف کنند.
هم‌اکنون با استفاده از بیشتر کارت‌های بانکی، می‌توانید در محیط اینترنت خریدهای الکترونیکی خود را به سادگی انجام دهید و به این وسیله در هزینه‌های روزمره و وقت صرفه‌جویی کنید. برای پرداخت آنلاین قبوض باید چند کار ساده انجام دهید تا از این پس بتوانید در طی چند دقیقه تمامی قبض‌های خود را پرداخت کنید.
برای این کار در ابتدا شما نیاز به یک رمز CCV۲ دارید. برای گرفتن این رمز کافی است که به خودپرداز (ATM) بانک خود مراجعه و پس از وارد کردن رمز کارت، گزینه تغییر رمز را انتخاب کنید. پس از آن گزینه اختصاص یا تغییر رمز دوم کارت را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید رمز دوم کارت خود را تعیین کنید. برای مثال، افرادی که ملت کارت دارند کافی است به خودپردازهای بانک ملت مراجعه کنند و پس از وارد کردن کارت خود به دستگاه خودپرداز و انتخاب گزینه تغییر رمز، گزینه اختصاص رمز دوم را بزنند. پس از تعیین رمز دوم کارت، خودپرداز رسیدی به صورت چاپی یا نمایشی در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن رمز دوم و تاریخ انقضای این رمز نوشته شده است. شما در هنگام پرداخت قبوض به این دو عدد نیاز خواهید داشت. اگر با روش گفته شده مشکل دارید می‌توانید به شعب بانکی که در آن حساب دارید مراجعه و درخواست رمز دوم کنید تا آن را در اختیارتان قرار دهند. در این زمینه به تعداد بانک‌های ایرانی راه‌حل‌های مختلف وجود دارد.
اکنون رمز دوم کارت را در اختیار دارید. کافی است اطلاعات روی قبض را در سایت‌هایی که برای پرداخت قبوض طراحی شده‌اند وارد کنید تا مبلغ قبض‌های مختلف از حسابتان برداشت شود. برای این کار دو راه پیش رو داریم. اول اینکه، از طریق سایت بانکی که در آن حساب دارید وارد بخش بانکداری الکترونیکی و پرداخت قبوض شوید و اطلاعات قبض خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت است. مزایای پرداخت از طریق سایت بانک صاحب حساب این است که پس از پرداخت، رسید دریافت می‌کنید و دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات کارت مانند رمز CCV۲ و... نیست. در خصوص بیشتر بانک‌ها برای ورود به بخش بانکداری الکترونیک باید ابتدا آن را فعال کنید. برای این کار ضروری است به صورت حضوری در شعبه بانکی که در آن حساب دارید حضور یابید و با تسلیم درخواست آن را فعال کنید.
راه دوم این است که اگر دارنده حساب در یکی از بانک‌های ملی، ملت، کشاورزی، پارسیان، سامان، پاسارگاد، اقتصاد نوین، صنعت و معدن، توسعه صادرات، کارآفرین و موسسه مالی سینا هستید به بخش پرداخت قبوض بانک پارسیان به نشانی http://bill.pec.ir بروید و شناسه پرداخت و شناسه قبض که روی تمامی قبوض درج شده را وارد کنید. پس از آن در مرحله بعد شماره کارت، رمز اول کارت، رمز دوم کارت و تاریخ انقضای رمز دوم را وارد و از این طریق قبض خود را در کمترین زمان پرداخت کنید. توجه داشته باشید که شناسه پرداخت و شناسه قبض هم اینک روی تمامی قبوض نوشته می‌شود. چند ماهی است که برگه‌‌های جریمه راهنمایی و رانندگی نیز دارای شناسه پرداخت و شناسه قبض هستند و بنابراین می‌توانید به روش گفته شده آن را پرداخت کنید.
اگر هنوز قبض‌های خود را به صورت دستی و حضوری پرداخت می‌کنید به روش‌های الکترونیکی و غیرحضوری روی آورید. با این اقدام در وقت و هزینه صرفه‌جویی زیادی می‌شود.