خواص درمانی زردچوبه

بهین در فارماکوپه های گیاهی (دارونامه های گیاهی) چین و ژاپن، از زردچوبه به عنوان داروی مهم و باارزش نام برده شده است و در کشور هند و کره نیز زردچوبه به عنوان دارو به کار می رود. تحقیقات …

بهین در فارماکوپه های گیاهی (دارونامه های گیاهی) چین و ژاپن، از زردچوبه به عنوان داروی مهم و باارزش نام برده شده است و در کشور هند و کره نیز زردچوبه به عنوان دارو به کار می رود.
تحقیقات زیاد کلینیکی و فارماکولوژی سال های اخیر، چندین اثر و خاصیت مهم زردچوبه را تأیید کرده است. از زردچوبه داروهای زیادی به شکل خوراکی و موضعی تهیه می شود که محصولات موضعی آن مانند پماد، روغن و کرم برای درمان زخم، اگزما و ورم به کار می رود و اشکال خوراکی آن به صورت قرص، شربت و آمپول استفاده می شود. زردچوبه از زمان قدیم به عنوان ضد ورم و ضد آرتریت مصرف می شد.
زردچوبه اشتهاآور، محرک، انرژی زا، تب بر، تصفیه کننده خون و کبد، منعقد کننده خون، هضم کننده غذا و صفرا آور است و برای درمان درد دندان و لثه، دفع سموم مار گزیدگی و عقرب گزیدگی، کاهش قند خون در بیماران دیابتی، حل و دفع سنگ مثانه، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از سرطانی شدن سلول های بدن به خصوص سرطان های سینه، خون و روده بزرگ کاربرد دارد.
هم چنین مواد ضد باکتری زردچوبه موجب می شود از آن به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده شود.
کورکومین (Curcomin) مهم ترین ماده مؤثر زردچوبه، دارای خواص ضد سرطان و ضد عفونت است. از آثار دیگر کورکومین که به تازگی تأیید شده، خواص ضد ایدز و ضد اکسیدان آن است.
زردچوبه بهترین داروی ضد تورم است و در اروپا و آمریکا از آن بدین منظور استفاده می شود که می توان از سه فنجان دم کرده زردچوبه در روز به این منظور استفاده کرد، هم چنین برای تنظیم عادت ماهیانه زنان مفید است.
از زردچوبه برای درمان کمر درد، پشت درد و سینه درد استفاده می شود. و دم کرده زردچوبه برای درمان اسهال و اسهال خونی بسیار موثر است.
برای درمان التهاب لثه یا لوزه ها، زردچوبه را دم و آن را قرقره کنید.
براساس یک تحقیق پزشکی گیاه زردچوبه بدون آن که بر بیمار عوارض جانبی بگذارد، در معالجه بسیاری از بیماری های غیر قابل درمان و خطرناک نقش درمانی دارد. این مطالعات نشان می دهد زردچوبه در درمان التهابات ویروسی کبد، تنظیم کلسترول خون و معالجه بیماری های سرطان سینه و خون مؤثر است. مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری زردچوبه در یک لیوان شیر گرم می تواند مانع از ابتلا به سرطان شود.
مطالعات نشان می دهد که مصرف زردچوبه با غذا تا حد زیادی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند. در این مطالعه مصرف بیشتر زردچوبه در افراد مسن با عملکرد بهتر قوای ادراکی در آزمون های استاندارد مرتبط شناخته شد. از آن جایی که زردچوبه در هند مصرف گسترده ای دارد، میزان ابتلا به آلزایمر در سالمندان هندی یک چهارم همتایان آمریکایی آن هاست البته با این که مصرف طولانی داروهای ضد التهابی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد اما روی معده، کبد و کلیه عوارض جانبی بر جای می گذارد ولی حتی مصرف کم زردچوبه تأثیر مثبتی بر عملکرد ادراکی افراد دارد و حافظه افراد مسن را نیز تقویت می کند.
● در مصرف زردچوبه زیاده روی نکنید
با وجودی که تاکنون آثار جانبی از زردچوبه گزارش نشده است ولی در مواردی مصرف آن باید با احتیاط صورت گیرد از جمله مصرف آن در زمان حاملگی باید متعادل باشد. هم چنین کسانی که مجرای کیسه صفراوی آن ها بسته و یا دارای اشکال است و یا این که دارای سنگ های صفراوی در کیسه صفرا هستند باید با احتیاط از زردچوبه استفاده کنند. مصرف زردچوبه به همراه غذاها و داروها بلامانع است و تداخلی ایجاد نمی کند.
مقدار مصرف عادی زردچوبه که هر روز می توان بدون عارضه جانبی از آن استفاده کرد، ۵/۱ تا ۳ گرم است. گرچه قسمت اعظم زردچوبه در دنیا در تغذیه و به صورت پودر مصرف می شود، ولی اشکال مختلف دارویی آن نیز در داروخانه های گیاهی بسیاری از کشورها موجود است.
با تمام مزایای گفته شده باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف زردچوبه برای قلب مضر است ولی اگر آن را با لیمو ترش استفاده کنید آثار مضر آن خنثی می شود.