کلیاتی درباره دوربین های دیجیتال

بارها پیش آمده است که گرفتار انواع و اقسام مدل ها هنگام خرید دوربین دیجیتال عکاسی شده اید. حتم دارم در اغلب موارد بین مدل های مختلف و نزدیک یک دوربین خاص سردرگم شده اید و این پرسش …

بارها پیش آمده است که گرفتار انواع و اقسام مدل ها هنگام خرید دوربین دیجیتال عکاسی شده اید. حتم دارم در اغلب موارد بین مدل های مختلف و نزدیک یک دوربین خاص سردرگم شده اید و این پرسش را بارها برای خود مطرح کرده اید که این مدل ها چه تفاوتی با هم دارند. به عنوان مثال شرکت Sony در زمینه دوربین های ارزان قیمت آماتوری، خانواده Cybershot W را روانه بازار کرده است. در حال حاضر مدل های W۱۱۰، W۱۲۰، W۱۳۰، W۱۵۰، W۱۷۰ و W۲۰۰ در بازار قابل ابتیاع هستند و مدل های جدیدتر W۲۲۰، W۲۳۰، W۲۹۰ و W۳۰۰ راهی بازار خواهند شد. در حال حاضر فقط درباره مدل های پایین تر از W۲۰۰ صحبت می کنیم که کمتر از ۲۰۰ دلار قیمت دارند.توجه داشته باشید که بالا رفتن عدد مدل دلالت بر افزایش کیفیت ندارد. در این زمینه جوگیر نشوید و قدری تامل کنید. تغییر مختصر در اعداد مدل نشان از تغییرات مختصر در امکانات دارد و همواره به منزله افزایش کیفیت نیست. به عنوان مثال رابط دوربین W۱۳۰ از نوع۱.۰ USB است و رابط دوربین W۱۵۰ از نوع۰ .۲ USB است. همچنین برخی امکانات دیگر دوربین W۱۵۰ مانند بزرگ نمایی نوری (Optical Zoom)، اندازه و روزولوشن نمایشگر LCD و برخی موارد دیگر نسبت به دوربین W۱۳۰ بهبود یافته است اما کیفیت مدل W۱۳۰ بدون شک بر مدل بالاتر غلبه دارد. نکته دیگر اینکه زمان معرفی برخی مدل ها به ترتیب عدد مدل نیست. به عنوان مثال دوربین
Canon PowerShot A۱۱۰۰ IS اندکی پس از مدل PowerShot A۲۰۰۰ IS روانه بازار شده است.
● مرجع کیفیت سنجی دوربین ها
شایسته است قبل از خرید دوربین عکاسی، گشت مختصری در اینترنت بزنید و حال و هوای بازار را نیز بسنجید. وب سایت های dpreview.com و dcresource.com از جمله منابع نسبتاً قابل اعتماد محسوب می شوند که در میان منابع کنونی جامع و مانع محسوب می شوند. وب سایت های دیگری نیز هستند که می توانید از آنها بهره بگیرید.
● کلام آخر
خدا را شکر می کنم که کیفیت ارائه خدمات پشتیبانی دوربین های دیجیتال نسبت به سال های گذشته ارتقای قابل ملاحظه ای یافته است. تنها موضوعی که قدری نگارنده این سطور را آزار می دهد ناهماهنگی میان برخی توزیع کنندگان با سابقه در زمینه قیمت گذاری محصولات است. به عنوان مثال شرکت آفومار به عنوان نماینده رسمی دوربین های دیجیتال Canon مدت هاست که در این بازار فعالیت می کند و محصولات خود را به واسطه شرکت کانولا، از شرکت Canon ژاپن تهیه می کند اما در بسیاری از مواقع، حال و روز مصرف کننده ایرانی را رعایت نمی کند. در قیمت گذاری برخی مدل ها دیده شده است که بیش از ۳۰ درصد بر قیمت اصلی افزوده است. همچنین درباره کیفیت خدمات این شرکت نیز حرف و حدیث های بسیاری مطرح شده است که در بلند مدت به سود آفومار نیست.
بدون شک شرکت های کوچک تری چون نورنگار از همین ضعف آفومار بهره جسته و مشتریان فراوانی را به دلیل قیمت های عادلانه تر و خدمات بهتر جذب کرده است.
به عنوان نمونه دوربین Canon PowerShot SX۱ IS توسط آفومار به قیمت ۷۲۴ هزار تومان و توسط نورنگار به قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. در زمینه قیمت گذاری دوربین Canon EOS ۴۰D اختلاف قیمت این دو نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان است.خوشحال می شویم جوابیه آفومار را دریافت کنیم.

جواد زارعی