ضرورت شناسایی مولفه‌های اصلاح الگوی مصرف

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت حیاتی و اساسی مصرف منابع کشور به صورتی مدبرانه و عاقلانه در سال جدید خواستار این شدند که در همه امور و زمینه ها اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار …

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت حیاتی و اساسی مصرف منابع کشور به صورتی مدبرانه و عاقلانه در سال جدید خواستار این شدند که در همه امور و زمینه ها اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گیرد. رهبر انقلاب ضرورت تغییر و تحول جدی را در جهت بهره وری، پیشگیری از اسراف های غربی و عمومی و مصرف بی رویه منابع مختلف خواستار شدند. در واقع استفاده صحیح و مدبرانه از منابع کشور را به‌عنوان یکی از مصادیق برجسته تحول یا تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالت آن دانستند. اولا اینکه نباید شعارهای سال و نامگذاریهای سالانه ای که از سوی رهبر معظم انقلاب صورت می گیرد را تا پایان سال تکرار کنیم بلکه بایستی به‌صورت برنامه ریزی شده و هدفمند در جهت شناسایی مولفه های اصلاح الگوی مصرف و عملیاتی کردن این شعار تلاش کنیم. به‌طوری که در پایان سال بتوانیم کارنامه ای از اقدامات صورت گرفته در جهت تحقق این شعار را به جامعه ارائه کنیم. اصلاح الگوی مصرف نیازمند عزم ملی است. همه آحاد ملت و قوای سه گانه در این زمینه بایستی برنامه داشته باشند اما دولت به‌عنوان بزرگترین مصرف کننده کشور بایستی در جهت اصلاح الگوی مصرف پیشگام و پیشتاز باشد.
رشد اقتصادی کشور مستلزم ارتقای بهره وری و اصلاح الگوی مصرف است.ثروت های کشور متعلق به همه نسل هاست و نسل امروز حق ندارد در جهت اسراف و زیاده روی در مصرف منابع به هر صورتی عمل کند. متاسفانه ما بالاترین مصرف کننده انرژی در جهان هستیم به‌طوری که در زمینه انرژی حدود ۱۷ برابر کشور ژاپن، ۸/۵ برابر اروپا و ۲/۵ برابر کشور چین مصرف کننده هستیم. همچنین به لحاظ مصرف آب و برق نیز در زمره پرمصرف کننده ترین کشورها می باشیم. تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها و اجرای به‌صورت منطقی می تواند گامی مهم در جهت ارتقای بهره وری، اصلاح الگوی مصرف و تحقق شعار سال ۱۳۸۸ باشد.اصلاح الگوی مصرف شدیدا نیازمند فرهنگ سازی است و بدون فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف دست نیافتنی است چرا که این امر اساسا در گرو اعتقاد فردی آحاد جامعه و آمادگی ذهنی و روحی مردم است. همچنین اصلاح الگوی مصرف باعث ارتقای شاخص های زندگی، کاهش هزینه ها و خودکفایی جامعه خواهد شد.ما می توانیم با ارتقای شاخص های بهره وری و اصلاح الگوی مصرف آثار بحران اقتصادی پدید آمده در کشور و جهان را به حداقل ممکن برسانیم.در برنامه چهارم توسعه رشد بهره وری حدود ۲/۵ درصد پیش بینی شده بود که متاسفانه از ۱/۵ درصد فراتر نرفت و عملا ۶۰ درصد اهداف برنامه در زمینه ارتقای شاخص های بهره وری، کاهش نشان می دهد.
اصلاح الگوی مصرف به مفهوم استفاده صحیح، مناسب وبه اندازه از منابع کشور است و این امر نوعی نگرش و رفتار در جهت استفاده مطلوب از منابع است و تابعی از نگرش ها و فرهنگ حاکم بر جامعه می باشد. آموزه های دینی و اسلامی ما همگی مشوق اصلاح الگوی مصرف، ارتقا بهره وری، پرهیز از اسراف و توصیه به میانه روی در مصرف است.اصلاح فرهنگ عمومی در جهت اصلاح الگوی مصرف مهمترین زیر ساخت و پیش زمینه تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است.سیاست های برنامه پنجم که از سوی رهبر معظم انقلاب جهت تدوین برنامه به دولت ابلاغ شد قناعت، پرهیز از اسراف و ارتقای سطح بهره وری در رشد اقتصادی در حد یک سوم رشد اقتصادی کشور را در پایان برنامه مورد تاکید قرار داده است.بهره وری یکی از شاخص‌های مهم در رشد اقتصادی کشور است. اصلاح الگوی مصرف یعنی استفاده کارآمد از عوامل تولید، کار، سرمایه و منابع محسوب می شود. تدوین قوانین تسهیل کننده اصلاح الگوی مصرف و در نظر گرفتن مشوق‌ها، تنبیهات و جرایم می‌تواند در جهت اجرای منویات رهبر معظم انقلاب راهگشا باشد.تشکیل ستاد های اصلاح الگوی مصرف و کارگاه های آموزشی در سازمان های دولتی و استان ها و تعیین مصادیق در هر حوزه می تواند ما را در این جهت یاری نماید.