قهرمان

کارگردان: ژانگ ییمو. فلیم‌نامه: ننگ لی، مین وانگ، ژانگ ییمو. بازیگران: جت لی، تونی لئونگ، چیووای، مگی چونگ، زی‌ئی ژانگ. مدت: ۹۹ دقیقه. گفتن این حرف که سر و روی این فیلم زیباست، اظهارنظری …

کارگردان: ژانگ ییمو. فلیم‌نامه: ننگ لی، مین وانگ، ژانگ ییمو. بازیگران: جت لی، تونی لئونگ، چیووای، مگی چونگ، زی‌ئی ژانگ. مدت: ۹۹ دقیقه.
گفتن این حرف که سر و روی این فیلم زیباست، اظهارنظری حسابگرانه است که در ضمن می‌خواهد بگوید فیلم، چیز دیگری ندارد که ارزش بحث کردن داشته باشد. البته این حرف در مورد فیلم خارق‌العادهٔ قهرمان صدق نمی‌کند که تصاویر شگفت‌انگیزش در خدمت توصیف روایت تاریخی هوشمندانه‌اش بوده است.
فیلم، داستان‌اش را با یک سلسله فلاش‌بک‌های راشومون‌وار تعریف کرده و با ساختار و موسیقی متن فوق‌العاده‌اش، تأملی است در باب قدرت اسطوره و داستان‌سرائی. ماجراهای قهرمان دو هزار سال پیش در چین و در دوران جنگ‌های ایالتی می‌گذرد و محور اصلی‌اش را ملاقات کلانتری بی‌نام (جت لی) با سلطان بی‌رحم چنین تشکیل می‌دهد. سلطان، بر هفت ایالت بزرگ تسلط دارد و هدف غائی‌اش متحد کردن سراسر چین است. ولی هنوز سه مشکل بزرگ پیش راه‌اش است: جنگجوی ماهر، ”شمشیر شکسته“ (لونگ)، ”برف پرنده“ (چونگ) و ”آسمان“ (ین)، که همگی مرگ سلطان را آرزو دارند. بنابراین وقتی کلانتر سلحشور اعلام می‌کند که هر سهٔ این جنگجویان شکست داده شده‌اند، سلطان ناباورانه، یکه می‌خورد و بدین گونه ماجراهای فیلم آغاز می‌شوند. تک‌تک رودرروئی‌ها با این جنگجوها به گونه‌ای درخشان ساختاربندی شده و رنگ‌های تند و زنده فیلم یادآورمان می‌شوند که این‌ها همه، تعبیر و بازسازی است. در باب زیبائی تصاویر فیلم و تأثیرشان بر تماشاگر، کلام قاصر است. ولی این تأثیر تنها به تکنیک کابل بستن به پشت بازیگرها و پروازشان در هوا مربوط نمی‌شود. زیبائی بی‌نظیر فیلم به استفاده‌اش از رنگ و عناصر طبیعی برمی‌گردد. ئیمو و مدیر فیلمبرداری‌اش، کریس دویل، تا انتهای قوهٔ تخیل‌شان پیش‌رفته و فیلمی خلق کرده‌اند که تک‌تک تصاویرش، حکم تابلوئی را پیدا کرده که باید به دیوار آویخت. قهرمان برای نمایش روی پردهٔ سینما ساخته شده و حتی DVD نیز حق مطلب‌اش را ادا نمی‌کند.