طعم دهنده نشاط بخش

قسمت مورد استفاده گیاه زعفران شامل ناحیه انتهایی، خامه و کلاله آن است که وارد بازار تجارت می‌شود. ● ترکیبات شیمیایی: زعفران دارای مواد چرب و املاح معدنی، موسیلاژ و ترکیباتی …

قسمت مورد استفاده گیاه زعفران شامل ناحیه انتهایی، خامه و کلاله آن است که وارد بازار تجارت می‌شود.
● ترکیبات شیمیایی:
زعفران دارای مواد چرب و املاح معدنی، موسیلاژ و ترکیباتی به شرح زیر است؛ اسانس بی‌رنگی مرکب از ترپن‌هاویک ترکیب اکسیژن دار معطر با مقدار جزئی از سینئول که بوی مطبوع زعفران مربوط به آن است. کروسین یا کروکوزید ماده رنگی موجود در این گیاه را تشکیل می‌دهد. ماده کروسین نوعی کاروتنوئید است.
● خواص درمانی زعفران:
زعفران از طرفی به علت دارا بودن مواد تلخ، موجبات سهولت هضم را فراهم می‌سازد و از طرف دیگر به علت داشتن اسانس، اثر محرک بر روی سلسله اعصاب دارد، این گیاه برای تهیه عصاره‌ها و داروهای چشمی خصوصا جذب کننده‌ها به کار می‌رود. عامه مردم برای آن اثر قاعده آور قائلند و معتقدند که با مصرف آن موجبات خونریزی در فواصل قاعدگی و حتی سقط جنین فراهم می‌شود. این گیاه اثر مسکن سرفه در برونشیت‌های مزمن را دارد و آن نیز به علت اثر بی‌حس کننده آن بر روی انتهای اعصاب و حباب‌های ریوی است.
گیاه زعفران باید به مقدار کم مصرف شود زیرا مصرف مقدار زیاد آن باعث خونریزی، تهوع، اسهال و سرگیجه می‌شود. از این گیاه به عنوان یک ادویه عالی در طباخی و در تهیه انواع شیرینی‌ها، سس‌ها، سوپ‌ها و سالادها استفاده می‌شود. از زعفران امروزه به عنوان طعم دهنده و رنگین کننده غذا استفاده می‌شود. زعفران گرم و خشک، فرح افزا، مقوی حواس، محلل و ضدعفونی کننده و افزایش دهنده ادرار، محرک باء و تقویت کننده کبد و احشاء بوده و باعث نشاط روح و شادی و سرور می‌باشد.
همچنین مقوی قلب و طحال بوده و خاصیت بروز دهنده اثر فوری داروها در درمان سنگ کلیه و مثانه است. اگر داخل سیبی را خالی کنید و آن را پر از زعفران کرده و مرتب بو کنید، برای درمان ناراحتی‌های حلقی و تنگی نفس مفید است. یکی دیگر از خواص زعفران آن است که مقوی دستگاه گوارش، بادشکن و تصفیه کننده خون می‌باشد.
افراط و زیاده روی در مصرف این گیاه باعث خطراتی در بعضی افراد مانند زنان باردار و سقط شدن جنین آنان می‌شود. زعفران مسکن درد دندان نیز می‌باشد و درد عضلات را قطع و خونریزی بینی را ریشه‌کن می‌کند.
مصرف مداوم گیاهان دارویی سبب سر زندگی و نشاط در افراد می‌شود.

فرزانه محمد حسینی