تنوع‌طلبی؛ ویژگی‌ مخاطبان تلویزیون در قرن ۲۱

تنوع موضوعی، تصویری و جغرافیایی موجب جذابیت یک بولتن خبری می‌شود. سردبیران البته نبایستی تنوع در بهره‌گیری از فرآورده‌های خبری را هم فراموش کنند؛ این‌ها همه در زمره مهندسی …

تنوع موضوعی، تصویری و جغرافیایی موجب جذابیت یک بولتن خبری می‌شود. سردبیران البته نبایستی تنوع در بهره‌گیری از فرآورده‌های خبری را هم فراموش کنند؛ این‌ها همه در زمره مهندسی خبر می‌گنجد.
یک بولتن خبری اصلی نباید صرفا سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا... باشد. تلویزیون یک رسانه عمومی ‌است؛ از این رو باید تلاش کرد نیازهای طیف گسترده‌تری از مخاطبان را برآورده کرد.
سردبیر با همین استدلال بایستی تنوع تصویری و جغرافیایی را نیز مدنظر قرار دهد. مخاطب از تماشای تصویر متحرک نسبت به تصویر ثابت (عکس یا گرافیک) بیشتر ابراز رضایت‌مندی می‌کند.
خبرنگاران تلویزیونی می‌دانند که در تصویر هم باید یا سوژه متحرک باشد یا دوربین و در غیر این صورت در مرحله تدوین برای آن باید چاره‌اندیشی کرد.
در زمینه تنوع جغرافیایی هم شایسته نیست یک شهر، استان یا یک قاره برای مدتی روی آنتن دیده نشود. اگر رویدادی با ارزش خبری بالا در آن منطقه روی نداد، می‌توان با استفاده از خبر یا گزارش‌های نرم بر این نقص فایق آمد.
بهره‌گیری از فرآورده‌های خبری متنوع شامل هم در یک بولتن خبری راهی برای اقناع مخاطب است. همگان می‌دانند که قرار گرفتن دو تا سه خبر بدون تصویر در بولتن خبر تلویزیونی از راه‌های بی‌رغبت کردن مخاطب است.
تنوع‌طلبی را می‌توان در زمره ویژگی‌های مخاطبان تلویزیون در قرن بیست و یکم قلمداد کرد. پاسخ دادن به این نیاز رمز ماندگاری در دنیای رقابتی رسانه‌های تصویری است.