۱۴ فروردین: در شهر چه گذشت؟!

از امروز همه‌ چیز به روال سابق باز می‌گردد و در این بین ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هم سیر طبیعی خود را پیش می‌گیرد. سفر تعداد زیادی از شهروندان به شهرهای دیگر و تعطیلی ادارات …

از امروز همه‌ چیز به روال سابق باز می‌گردد و در این بین ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها هم سیر طبیعی خود را پیش می‌گیرد.
سفر تعداد زیادی از شهروندان به شهرهای دیگر و تعطیلی ادارات و مدارس موجب شده بود ترافیک خیابان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد. اما ادامه این وضعیت برای ۲ هفته، برخی از شهروندان را به خیابان‌های خلوت و بدون ترافیک عادت داده است.
به همین دلیل صبوری بیشتر در رانندگی و احترام به قوانین به طور همیشگی به خصوص در چند روزنخست پس از تعطیلات، امری ضروری به نظر می‌رسد که می‌تواند از تصادفات رانندگی و برخورد لفظی رانندگان با یکدیگر جلوگیری کند.
● قدردانی از رفتگران
هرچند تعطیلات نوروز فرصتی است که اغلب مردم در آن به تفریح و سفر می‌پردازند، برای بخشی از جامعه این تعطیلات مانند روز‌های کاری است و حتی زحمت بیشتری در این روز‌ها متحمل می‌شوند.
برای نمونه وظیفه کارگران شهرداری در چنین روز‌هایی دوچندان می‌شود و روز آخر تعطیلات که طبق رسم ایرانیان از آن به عنوان سیزده‌بدر یاد می‌شود نیز نمونه عینی زحمتکشی رفتگران را به نمایش می‌گذارد.
با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان بوستان‌ها را برای گذراندن سیزده‌بدر انتخاب می‌کنند، حجم زباله‌ها در این مکان ها افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که سبزه‌های رها شده در فضای پارک‌ها هم به نوع دیگری کار رفتگران را دشوارتر می‌کند.
با این حال رفتگران با تلاش شبانه‌روزی خود در مدت زمان کمی چهره شهر را از زباله و سبزه‌های رها شده در جوی آب و روی چمن‌ها پاک کردند.
به همین منظور توصیه می‌شود شهروندان در همکاری با ماموران شهرداری از جمله ساعت بیرون گذاشتن زباله‌ها و استفاده از کیسه‌های زباله ضخیم و بستن در آنها، دقت بیشتری به خرج دهند تا بخشی از زحمات آنها را در طول تعطیلات نوروز جبران کرده باشند.
● در نبود سطل زباله
اگر بتوانیم در کمال خوش‌بینی به قضیه نگاه کنیم، مهم‌ترین دلیلی که باعث شده گاهی اوقات سبد کتاب اتوبوس‌های شرکت واحد مملو از زباله شود، نبود سطل زباله در این خودرو‌های حمل و نقل عمومی است.
تصویری که مونا اسدی برای ما ارسال کرده گویای امکان اپیدمی شدن این حرکت غیر فرهنگی است؛ به طوری که شاید فقط تا چند سال آینده تعداد زیادی از سبد‌های کتاب میزبان زباله‌ها باشند.
این درحالی است که علاوه بر بی‌اعتنایی به جایگاه کتاب، زباله‌های یاد شده موجب بدمنظره شدن و از آن مهم‌تر بد بو شدن فضای اتوبوس‌های شرکت واحد می‌شود.
همچنین تعداد زیادی از مسافران، به اصطلاح مشتری پر و پا قرص کتاب‌های این سبد فرهنگی هستند و شاید با مشاهده همجواری کتاب‌ با زباله‌‌های بدبو، دیگر رغبتی به دست زدن به آنها نداشته باشند.
تمامی این دلایل باعث می‌شود به محض مشاهده چنین حرکاتی به خاطیان، غیرفرهنگی بودن این قبیـل رفتار‌هـا را گوشـزد کنیـم.
● تیر شکسته
هر از گاهی برخورد خودرو‌ها با تیر‌های چراغ برق باعث سقوط آنها و به بار آمدن خسارات جانی و مالی می‌شود. این در حالی است که تیر شکسته‌ای که در تصویر مشاهده می‌کنید، منتظر برخورد خودرو‌ها نمانده و شاید با یک باد و توفان بهاری نیز سرنگون شود.
به هر حال هر ساله در چنین روز‌هایی شاهد اتفاقات تلخ ناشی از وزش باد‌های بهاری هستیم. برای نمونه در بسیاری از نقاط کشور برخورد اشیای سنگین روی پشت بام‌ها با سیم‌های برق، موجب شکسته و واژگون شدن تیر‌های سست چراغ برق می‌شود.
از آنجا که تعداد این تیر‌های شکسته و سست در شهر کم نیست، شهروندان با ستون در شهر چه خبر تماس می‌گیرند و چند وقت یکبار از مسئولان می‌خواهند تا ماموران را در زمان کوتاه‌تری برای تعویض یا ترمیم این تیر‌ها به محل اعزام کنند. با وجود این، مراجعه ماموران گاهی به بعد از وقوع حادثه موکول می‌شود و پیش از آن، اثری از آنها دیده نمی‌شود.