شهرک اکباتان، بهشت کتاب

یک کتابخانۀ عمومی، سیزده کتابخانۀ بلوکها، سه انتشارات، دو مؤسسۀ عرضه محصولات فرهنگی و شانزده نویسنده و مترجم همه در یک ناحیۀ جغرافیائی کوچک به نام شهرک اکباتان جمع شده اند. …

یک کتابخانۀ عمومی، سیزده کتابخانۀ بلوکها، سه انتشارات، دو مؤسسۀ عرضه محصولات فرهنگی و شانزده نویسنده و مترجم همه در یک ناحیۀ جغرافیائی کوچک به نام شهرک اکباتان جمع شده اند. فروش تابستانی کتاب در شهرک اکباتان هر سال آمار خوبی را نشان می دهد و این همه باعث شده است که این شهرک را به «بهشت کتاب» تبدیل کرده است.
«شهرک اکباتان از بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرکهای خاورمیانه می‌باشد که در غرب تهران منطقه (۵) قرار گرفته ‌است. این شهرک از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا، از شمال به اتوبان تهران کرج، از غرب به صنایع هواپیماسازی و از جنوب به جاده مخصوص تهران کرج محدود می‌باشد.
شروع عملیات ساختمانی شهرک اکباتان توسط شرکت عمران و نوسازی تهران در سال ۱۳۵۳ آغاز و اولین بلوک های فاز یک (C۲و A۱) در سال ۱۳۵۶ افتتاح و بقیه بلوک های شهرک بعد از انقلاب اسلامی بتدریج واگذار شده اند.
با وجود گذشت حدود سی سال از بهره برداری از اولین بلوک اکباتان، هنوز این مجموعه در ایران کاملأ بی نظیر و در خاور میانه هم تقریبأ کم نظیر است که عمر مفید آن را حدود سیصد سال برآورد کرده اند. ساخت و ساز ضد زلزله و معماری دقیق و جذاب آن هر سلیقه ای را مجذوب خود می کند به طوری که ساکنان اکباتان به سختی قادر خواهند بود در جای دیگری از تهران زندگی کنند.» این شهرک توسط شرکت عمران و نوسازی اکباتان ساخته شده است.
«مساحت زمین شهرک اکباتان ۲,۲۰۸,۵۷۰ مترمربع است. ۱۵،۵۹۳ واحد مسکونی با ۲،۶۶۰،۰۰۰ متر مربع مساحت در این شهرک احداث شده است و سطح کل زیربنای اختصاصی ۳،۰۷۲،۵۳۳ متر مربع است.این شهرک دارای سه فاز و سی و سه بلوک است. هجده باب فضای آموزشی با مساحت ۶۰،۵۱۴ متر مربع و ۱۷ باب مهد کودک با فضای ۶۰،۵۱۴ متر مربع وجود دارد که محل مناسبی برای احداث کتابخانه هائی در سنین مختلف است.»
کتابخانۀ عمومی کوثر واقع در خیابان اصلی شهرک اکباتان (خیابان شهید نفیسی)، خانۀ فرهنگ آیه تنها کتابخانۀ عمومی شهرک اکباتان است. با این وجود بعضی از بلوک های شهرک اکباتان مانند بلوک B۳، A۵، دو و یازده با تأسیس کتابخانه هائی داخلی در بلوک خود به گسترش فرهنگ کتابخوانی کمک شایان توجهی کرده اند.
در شهرک اکباتان ۴ انتشارات فقط به عرضۀ کتاب اشتغال دارند و دو انتشارات علاوه بر کتاب به عرضۀ محصولات فرهنگی اشتغال دارند. همچنین دو انتشارات کتاب را در کنار لوازم التحریر ارائه می دهند. سهم فاز دو فقط یک مؤسسۀ عرضۀ محصولات فرهنگی است و سهم فاز سه یک دفتر فنی است که کتاب نیز عرضه می کند. انتشارات دبیر، نشر وارش، انتشارات سروش و نشر پارس سه انتشارات شهرک اکباتان هستند.
مترجمان و نویسندگانی همچون فریدون ضرغامی، ماری یحیوی، دکتر حمید پزشک و کتایون ساکی، آرش پورشعبان، انور فیروزی دانالو، ابراهیم مختاری، مریم نوزرآدان، محمود قنبری، سیامک مظلومی، شیدا رستمی، مریم رضانیا، بهاره نوبهار، بهمن کبیری پرویزی، فیروز امرائی و شهناز محلوجیان از جمله مترجمان و نویسندگانی هستند که در ادوار مختلف ساکن شهرک اکباتان بودند و یا اینک ساکن شهرک اکباتان هستند.
از کتابهای پرفروش شهرک اکباتان می توان از آریوبرزن نوشتۀ ثریا جبارزاده از انتشارات سمیر، بر باد رفته نوشتۀ مارگرت میچل از انتشارات دبیر، زرتشت و اسکندر نوشتۀ فرانتش الهایم از انتشارات سمیر و باران نوشتۀ فهیمۀ رحیمی از انتشارات چکاوک نام برد. همچنین ساحره نوشتۀ پائولو کوئیلو از انتشارات کارزوان، دفتر عشق حائی مجموعۀ اشعار قیصر امین پور، راه کمال نوشتۀ دکتر بهرام الهی از انتشارات جیحون و بادبادک باز ترجمۀ زیبا گنجی از انتشارات مروارید از دیگر کتاب های پرفروش شهرک اکباتان هستند.
هر سال در شهرک اکباتان به مناسبت های مختلف نمایشگاه کتاب برگزار می شود و همیشه با استقبال خوب ساکنین شهرک اکباتان روبرو می شود. آخرین نمایشگاه برگزار شده که در حال حاضر در جریان است نمایشگاهی است که به همت بسیج مسجد بعثت برگزار می گردد. آریوبرزن نوشتۀ ثریا جبارزاده از انتشارات سمیر پرفروشترین کتاب این نمایشگاه بوده است.
بیشترین تعداد قشر جوان این شهرک را دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی تشکیل می دهند. با این وجود کمبود کتب تخصصی دانشگاهی در شهرک اکباتان به وضوح احساس می شود. بدین ترتیب دانشجویان برای تهیۀ کتب دانشگاهی نیاز به مراجعه به کتابفروشی های خیابان انقلاب دارند. وجود مؤسسات زبان در شهرک اکباتان نیز باعث شده است کمبود کتب زبان های خارجی در شهرک به وضوح احساس شود.

بهمن کبیری پرویزی