آشنایی با انواع سردردهای میگرنی و شیوه رویارویی با آن

میگرن یکی از انواع شدید سردرد است که اغلب در یک طرف سر موجب درد می شود به ویژه ناحیه پشت چشم ها. این سردرد ممکن است چند ساعت، یک روز یا گاهی چند روز طول بکشد. اغلب همراه با دل آشوبه …

میگرن یکی از انواع شدید سردرد است که اغلب در یک طرف سر موجب درد می شود به ویژه ناحیه پشت چشم ها. این سردرد ممکن است چند ساعت، یک روز یا گاهی چند روز طول بکشد. اغلب همراه با دل آشوبه و تهوع است و درد آن شخص را از انجام فعالیت های روزانه اش باز می دارد. حتی پس از اتمام درد نیز تا چند ساعتی شخص حال خوبی ندارد اما بعد از آن دوباره کاملاً خوب می شود. میگرن می تواند دو بار در هفته، دو بار در ماه یا کاملاً به ندرت روی دهد. هنوز دلیل قطعی ابتلا به میگرن مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد دلیل آن ژنتیکی است. بیشتر کسانی که میگرن دارند، در خانواده هایشان فرد دیگری هم به میگرن مبتلا بوده است. سردردهای میگرنی بسیار شایع است، به طوری که در امریکا از هر ۱۰ نفر، یک نفر به میگرن دچار است. شروع میگرن اغلب در سال های نوجوانی است، اما گاهی کودکان هم به میگرن دچار می شوند. پس از بلوغ، دختران حدود سه برابر پسران سردردهای میگرنی می گیرند. برای بسیاری از دختران میگرن با شروع عادت ماهانه آنها آغاز می شود که احتمالاً به دلیل تغییرات هورمونی است. انواع متفاوتی از سردردهای میگرنی وجود دارد که می توان به سه گروه شایع تر آن اشاره کرد.
● میگرن معمولی
حدود ۸۰ درصد افراد مبتلا به میگرن از این نوع هستند. در این نوع میگرن «اورا» وجود ندارد، اما ممکن است نشانه هایی وجود داشته باشد از جمله تغییر خلق و خو، تحریک پذیری، افزایش حساسیت به نور، صدا یا بو یا مشکل در تمرکز کردن. سردرد معمولاً از یک طرف سر آغاز می شود. اما گاهی به تدریج دو طرف سر را دربرمی گیرد. درد معمولاً به شکل زق زق کردن است و با حرکت کردن بدتر می شود. همچنین احساس دل آشوبه و استفراغ نیز وجود دارد. این سردرد می تواند چند ساعت و گاهی تا سه روز طول بکشد. در این حالت فرد نیاز دارد در جایی تاریک و بی صدا استراحت کند.
● میگرن با «اورا»
به این نوع میگرن، میگرن کلاسیک هم گفته می شود. «اورا» نوعی حس ذهنی یا یک پدیده حرکتی قبل از بروز میگرن است. «اورا» (یا همان نشانه ها) ممکن است به شکل اختلال بینایی باشد یا ممکن است فرد احساس ضعف یا سوزش (جزجز کردن) در یک طرف صورت یا بدن را داشته باشد یا دچار مشکل گفتاری شود. به هر روی این نشانه ها بیش از ۴۰ دقیقه طول نمی کشد و پس از آن درد میگرن آغاز می شود. نوع درد و دیگر حالات متاثر از آن نظیر تهوع و دل آشوبه همانند میگرن معمولی است، با این تفاوت که مدت این سردرد طولانی نمی شود و معمولاً کمتر از یک روز است.
● سردرد خوشه یی
درد بسیار شدیدی را در یک طرف سر موجب می شود. اصولاً هم یک ساعت طول می کشد. این نوع سردردهای میگرنی اغلب در مردها بیشتر است و اغلب هم در یک ساعت معین از شبانه روز به ویژه ساعتی خاصی از شب، آغاز می شود. تحقیقات نشان داده است امروزه سردردهای میگرنی نسبت به ۲۰ سال پیش، بیشتر شده است که این مساله نشان می دهد امروزه انسان ها بیشتر در معرض عوامل تحریک کننده قرار می گیرند. از جمله عوامل تحریک کننده تغییرات هورمونی، نخوردن یک وعده غذایی، نخوابیدن به اندازه کافی، الکل، استرس و هیجان، برخی غذاها، گرمای زیاد، نور زیاد و تغییرات آب و هوایی را می توان برشمرد. بنابراین با دوری کردن از عوامل تحریک کننده می توان تا حدودی جلوی حملات میگرنی را گرفت. همچنین از آنجایی که برخی مشکلات بینایی مانند دوربینی چشم می تواند عامل تحریک کننده سردردهای میگرنی باشد باید به چشم پزشک مراجعه کرد تا در صورت وجود مشکل، تشخیص داده شده و درمان شود. کسانی که سردردهای میگرنی دارند باید به میزان خواب و وعده های غذایی شان اهمیت بدهند. همچنین تکنیک های آرامش بخش را یاد بگیرند و از استرس و هیجان زیاد دوری کنند و چنانچه قبل از درد نشانه هایی دارند باید قبل از شروع درد، داروهایشان را بخورند. هنگام درد، کاری انجام ندهند و در یک اتاق تاریک، خنک و ساکت دراز بکشند.

ترجمه؛ فرانک باجلان
www.health.com