در شاهرود، قاره ای کوچک با تنوع آب و هوایی

شاهرود یکی از شهرهای استان سمنان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی مقام دوم از نظر وسعت کشور را داراست، و به آن «قاره کوچک» می گویند. این شهرستان از شمال با استانهای گلستان و مازندران …

شاهرود یکی از شهرهای استان سمنان است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی مقام دوم از نظر وسعت کشور را داراست، و به آن «قاره کوچک» می گویند.
این شهرستان از شمال با استانهای گلستان و مازندران از شرق با استان خراسان رضوی از مغرب با استان تهران و از جنوب با کویر و استانهای اصفهان و یزد همسایه است به همین دلیل از نظر آب و هوایی دارای تنوع زیاد است.
در فصل بهار و تابستان اکثر مردم شاهرود و حومه و حتی شهرهای همجوار برای گذران روزهای تعطیل به مناطق خوش آب و هوای اطراف می روند.
مناطق بکر و مناظر بدیعی در طبیعت شاهرود وجود دارد که منطقه ابر و خوش ییلاق بهترین مناطق گردشگری محسوب می شود. همچنین شاهکوه بخاطر طبیعت سبز و هم نشینی جنگل و کوه و حرکت ابرها در اغلب اوقات در ا ین منطقه سردسیر هم از جاذبه های کم نظیر گردشگری به حساب می آید. شهر مجن که به «ماسوله دوم» شهرت دارد با معماری ویژه خود و با آبشاری دل انگیز در ۳۵ کیلومتری شمالغرب منطقه زیبایی را برای تفریح مردم و مسافران ایجاد کرده است. این شهرستان به سبب داشتن بیش از ۲ میلیون هکتار منطقه حفاظت شده ا ز جمله، خارتوران که از شکارگاههای قدیمی و بین المللی هم بوده، شهرت جهانی دارد. این منطقه گونه های نادر گورخر و یوزپلنگ آسیایی و دیگر گونه های وحشی را در خود جای داده است.
شاهرود به شهر عارفان هم شهرت یافته است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شاهرود، شهری با صفا با مردمانی باصفا و با دلهای باصفا است.و از این رو به شهر عارفان مشهور شده است چون بزرگانی همچون سلطان العارفین بایزید بسطامی را در دل خود جای داده است. بایزید بسطامی در شهر تاریخی بسطام و در قرن سوم هجری قمری می زیسته است. مجموعه بایزید بسطامی از شهرتی والا و جهانی برخوردار است چون در جوار بقعه امام زاده محمد بن جعفر صادق«ع» قرار دارد. برج کاشانه، مسجد و صومعه بایزید، ایوان الجاتیو، مسجد جامع، گنبد غازان خان مغول و مدرسه شاهرخیه از دوران قاجار از آثار تاریخی ارزشمند این مجموعه است که در ۶ کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است. همچنین مقبره قطب العارفین شیخ ابوالحسن خرقانی عارف «قرن چهارم هـ.ق» که آنهم شهرتی جهانی دارد همچون نگینی درخشان بر انگشتری تاریخ در ۳۵ کیلومتری شرق شاهرود قرار گرفته است، از دیگر آثار تاریخی بجا مانده مقبره ابن یمین فرومدی شاعر نامدار شیعی و شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران «قرن هفتم» در دهستان فرومد در شرق شاهرود نیز از جاذبه های دیگر این شهرستان است.
از دیگر مواردی که باید نام برد مسجد کاروانسرا، گرمابه، یخدان، قلعه و تپه تاریخی بسیاری هم در این شهرستان وجود دارد که همگی در آثار ملی به ثبت رسیده است. همچنین در موزه شاهرود که ساختمان آن مربوط به دوران قاجار است، بیش از ۸۰۰ شی تاریخی در آن نگهداری می شود. مسافران نوروزی در مسیر خود به مشهد مقدس می توانند زمانی را هم برای گذراندن تعطیلات عید در این شهرستان اقامت کنند، چون شاهرود در ۳۹۵ کیلومتری تهران و حدود ۵۰۰ کیلومتری مشهد واقع شده و می تواند پذیرای مسافران باشد که تمام خستگی راه را از تن بدر کنند.
با توجه به اینکه مسئولان شهرستان طی سالهای اخیر اقدام به احداث چندین هتل، مسافرخانه و مهمانسرا و خانه های معلم کرده اند جایی برای نگرانی مسافران جهت اسکان وجود ندارد.

از: عبدالصالح نیازمند