بیماری افسردگی و ارتباط آن با اختلالات تیروئیدی

بیماری‌های جسمی یکی از عوامل بروز افسردگی است. شوک فهمیدن این که انسان به یک بیماری سخت افسردگی مبتلا شده است می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و در نتیجه افسردگی بشود …

بیماری‌های جسمی یکی از عوامل بروز افسردگی است. شوک فهمیدن این که انسان به یک بیماری سخت افسردگی مبتلا شده است می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد به نفس و در نتیجه افسردگی بشود اما دلایل این موضوع پیچیده می‌باشند برای مثال، افسردگی بعد از یک سکته قلبی بسیار شایع می‌باشد زیرا چنین افرادی احساس می‌کنند که تا یک قدمی مرگ پیش رفته‌اند و این وضعیت آنها را با مرگ روبرو می‌سازد و یا اینکه آنها را به طور ناگهانی ناتوان ساخته است.
بعضی از بیماری‌ها به خاطر مشکلی که در بدن ایجاد می‌کنند می‌توانند باعث افسردگی شوند. افسردگی‌ای که در بیماری پارکینسون و ام اس دیده می‌شود تا حدودی به علت اثرات آنها بر روی مغز می‌باشد.
بیماری هایی که بر روی هورمون‌ها اثر می‌گذارند می‌توانند باعث افسردگی شوند. همچنین ارتباطی هم بین بیماری‌های ویروسی و افسردگی دیده شده. در اپیدمی بیماری آنفولانزا، اغلب یک اپیدمی افسردگی نیز بعد از آن ایجاد می‌شود. بنابراین هر بیماری جسمی اثر خود را روی روح و افسرده شدن می‌گذارد یکی از اختلالات جسمی که تاثیر به سزایی در روح و روان انسان می‌گذارد و امروزه محققان روی این بیماری تحقیقات فراوانی انجام می‌دهند ولی هنوز هم آنچنان که باید و شاید به نتایج قطعی نرسیده‌اند. اختلالات تیروئیدی زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگر به موقع اختلالات تیروئیدی را تحت درمان قرار ندهید، دچار مشکلات متعددی می‌شوید که خطرناک‌ترین آنها عارضه قلبی است. راه تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون می‌باشد و همچنین عوارضی مثل، احساس خستگی مفرط، خشکی پوست و مو، خشن شدن صدا و فراموشی، افزایش یا کاهش وزن، مشکلات خواب و این عوارض،‌ اثرات نامطلوبی بر روی کیفیت زندگی به جا می‌گذارند، ولی مهم‌تر از همه این عوارض جسمی که در این بیماری ایجاد می‌شود بیماری افسردگی حاد در این بیماری استبیماریتیروئیدی دو گونه قابل شهود است.
۱) کم کاری
۲) پرکاری.
▪ بیماری پرکاری تیروئیدی: تاثیر بدنی که دارد تپش شدید ضربان قلب که اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد مشکلات شدید قلبی به وجود می آورد. و بیماری روحی آن این است که فرد در موقع عصبانیت نمی‌تواند خود را کنترل کند و این به دلیل یک سری فعل و انفعالاتی است که در اثر ترشح هورمون در مغز که از طرفی به جسم واز طرفی با روح مرتبط است می‌باشد و فرد پرکاری تیروئید به کوچکترین تحریک احساس عصبانیت خود را بروز خواهد داد.
▪ کم کاری تیروئید: که علاوه بر بیماری جسمی دارای عوارضی چون خشکی پوست، افزایش وزن و اختلالات خواب است. از همه مهمتر بیماری روحی از جمله افسردگی مزمن یا حاد به وجود می‌آورد.
از منظر علم پزشکی پرکاری تیروئید را باید با یک دارو به نام متی مازول یا... درمان کرد ولی اگر هورمون تیروکسین به قدری بالا باشد که بیمار شروع به تولید یک سم کند پزشک متخصص در این صورت اگر ببیند بیمار با این دارو بهبود نمی‌یابد باید با استفاده از داروهای دیگری به درمان بپردازد. مثل دادن ید رادیواکتیو و... کم کاری تیروئید که مدت درمان آن حداقل و حداکثر بین ۶ ماه تا یکسال است که پزشک با توجه به درجه نوع ترشح TSH هورمون موجود در مغز که چقدر است مقدار دارو را تجویز می‌کند و از جمله داروهای کم‌کاری لووتیروکسین سدیم می‌باشد. ناگفته نماند در کم‌کاری تیروئید TSH از مقدار نرمال که بین ۴-۰/۴ می‌باشد بالاتر می‌رود و ۳T و۴T از حد طبیعی خود پایین می‌آیند یعنی ارتباط بین TSH که مرکز آن فرماندهی مغز است با ۳T و TH هورمون‌هایی که خود در غده تیروئید قرار دارند رابطه معکوس دارند یعنی هر چقدر TSH بالا باشد ۴T و۳T پایین‌تر می‌آید.
ولی در پرکاری تیروئید TSH از حد نرمال پایین‌تر است و ۴T و ۳T از حد نرمال بالاتر می‌رود.
پس در پرکاری تیروئید نیز این ارتباط معکوس می‌باشد.
مطلب‌ گفته شده همه در تحقیقات علمی پزشکی- بیولوژی و... به انجام رسیده است ولی آنچه که فعلا روی آن بحث است. و پژوهشگران روی آن تحقیق می‌کنند این است که چگونه کم‌کاری تیروئید با بیماری افسردگی در ارتباط است. همان طور که گفتیم در کم‌کاری تیروئید که ممکن است فرد در اثر خوردن ید رادیواکتیو که پزشکی تجویز می‌کند به وجود آمده باشد در فرد پرکاری بعد از مصرف ید رادیواکتیو احتمال اینکه هورمون‌ها کم کار شوند هست و در این جا فرد علائمی می‌بیند به طوری که بعد از یکسال یا چند ماه علائمی را ببیند مثلا فرد کارهای روزمره خود را با کندی انجام می‌دهد و اگر این کندی طول بکشد فرد دچار نوعی وسواس فکری خواهد شد و نکته شایان ذکر این می‌باشد که فرد در این حالت با خوردن مواد مغذی و انرژی‌زا و انجام عبادات خاص و تفکر روی مسائل مذهبی از جمله تدبر و تفکر روی آیه‌های قرآن کریم می‌تواند. خود را از این افسردگی نجات دهد و ناگفته نماند که با خوردن روزانه یک قرص کم‌کاری تیروئید (لو و تیروکسین یا ....) که طی تحقیقات انجام شده چنین افرادی، به دلیل کار نکردن و کم کار بودن هورمون TSH دچار چنین حالاتی خواهند شد گویا که بدن بدون هورمون تیروئید کار می‌کند.

زهرا یوسفی مصری