اختیارات موسسات مددکاری اجتماعی

کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، موسسات خیریه و هیات امنایی و مجتمع‌های خدمات بهزیستی (غیردولتی) موسساتی هستند که در جهت اجرای دستورالعمل واگذاری پرونده‌های افراد و خانواده‌های …

کلینیک‌های مددکاری اجتماعی، موسسات خیریه و هیات امنایی و مجتمع‌های خدمات بهزیستی (غیردولتی) موسساتی هستند که در جهت اجرای دستورالعمل واگذاری پرونده‌های افراد و خانواده‌های نیازمند به بخش غیردولتی می‌توانند با سازمان بهزیستی همکاری کنند.
هر یک از این مراکز می‌توانند با توجه به شرایط خود، رسیدگی به حداکثر ۳۰۰ پرونده را عهده‌دار شوند و در ازای این همکاری از یارانه و پاداش سازمان برخوردار گردند. هرچند با توجه به مشکلات پیش‌رو به نظر می‌رسد رقم طرح شده، بسیار کم‌تر از رقمی است که توسط بخش خصوصی هزینه خواهد شد.
- یارانه ارایه خدمات به نیازمندان قابل بازتوان از طریق کلینیک‌های مددکاری اجتماعی به ازای هر پرونده ماهانه حداکثر ۷۶۰۰۰ ریال است
البته این رقم براساس رتبه‌بندی کلینیک‌های مددکاری، که توسط معاونت امور اجتماعی‌ سازمان بهزیستی انجام می‌شود، به آنها اختصاص می‌یابد.
چنانچه کلینیک‌های مددکاری اجتماعی در راستای اجرای طرح کمکی، موفق به امر بازتوانی مددجو شوند، سازمان بهزیستی استان، مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به صورت کمک بلاعوض توانمندسازی از محل اعتبارات تخصیصی که به همین منظور به بهزیستی استان ابلاغ می‌شود، به کلینیک مددکاری اجتماعی پرداخت می‌کند. مرجع تایید سطح بازتوانی و میزان آن، کمیته های بازتوانی شهرستان‌ها هستند.
در صورت بازتوانی، سازمان بهزیستی استان نسبت به قطع مستمری مددجو (حداکثر تا شش ماه بعد از بازتوانی) اقدام می‌کند ولی حمایت‌های غیرمستمر و پیگیری‌های مربوطه کماکان (حداکثر تا شش ماه بعد از قطع مستمری) توسط کلینیک‌های مددکاری اجتماعی ادامه می‌یابد و پس از آن فرد از چرخه حمایت خارج می‌شود.
- دریافت خدمات از طریق موسسات خیریه، هیات امنایی و مجتمع‌های خدماتی بهزیستی (غیردولتی) در رابطه با نیازمندان غیرقابل بازتوان است.
یارانه ارایه خدمات به این دسته از نیازمندان از طریق مراکز غیردولتی، حداکثر ۳۵۰۰۰ ریال است که در قبال عقد تفاهم‌نامه پرداخت می‌شود. البته در صورت تشخیص بهزیستی استان و شهرستان واگذاری پرونده، مددجویان قابل بازتوان به دسته دوم موسسات خصوصی، منوط به داشتن مکان مناسب و نیروی تخصصی مکفی با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی (شامل مددکاری و یا رشته‌های تحصیلی مربوط) بلامانع است. در این صورت یارانه و کمک بلاعوض توانمندسازی به آنان طبق یارانه‌های پرداختی به کلینیک‌های مددکاری اجتماعی خواهد بود.‌
فرایند ارائه خدمات در این دو گروه از موسسات غیردولتی نیز متفاوت است.
فرایند ارائه خدمات توسط کلینیک‌های مددکاری اجتماعی شامل این موارد می‌شود: پذیرش و تشکیل پرونده اجتماعی برای مددجویانی که فاقد پرونده اجتماعی در بهزیستی هستند و یا پرونده آنها ناقص باشد.
- شناسایی مشکلات فردی و خانوادگی مددجو
- جستجوی راه‌حل و تدوین طرح کمکی در راستای توانمندسازی‌
- انجام اقدامات و پیگیری‌های لازم برای پرداخت کمک‌های غیرمستمر
- شناسایی منابع اجتماعی و محلی در راستای توانمندسازی مددجویان‌
- انجام پیگیری‌های مددکاری قبل، حین و پس از بازتوانی. و...
اما فرایند ارائه خدمات به مددجویان غیرقابل بازتوان به این شرح است
- پیگیری امور درمان و سلامتی و بهداشتی به مددجویان و خانواده آنان و نیز امور مربوط به بیمه‌
- پیگیری وضع مسکن‌
- پیگیری امور ورزشی و تربیت بدنی‌
- پیگیری امور مربوط به تغذیه‌
- برنامه‌ریزی در جهت ارائه آموزش‌
- پیگیری امور مربوط به جهیزیه و ازدواج و پرداخت به مددجویان متقاضی‌‌و...