۲۷ بهمن ۱۳۱۴ ـ روزی که رضاشاه روابط ایران با آمریکا را قطع کرد

رضاشاه پس از دریافت گزارش رئیس هیات سیاسی ایران در واشنگتن ۲۷ بهمن ۱۳۱۴ دستور داد که روابط سیاسی با ایالات متحده آمریکا قطع شود. غفار جلال علاء رئیس نمایندگی ایران در آمریکا …

رضاشاه پس از دریافت گزارش رئیس هیات سیاسی ایران در واشنگتن ۲۷ بهمن ۱۳۱۴ دستور داد که روابط سیاسی با ایالات متحده آمریکا قطع شود. غفار جلال علاء رئیس نمایندگی ایران در آمریکا گزارش کرده بود که پلیس شهر واشنگتن اتومبیل وی را متوقف و با این که خود را معرفی کرده بود به او ورقه جریمه داد. وی نوشته بود که به علت امتناع از دریافت ورقه جریمه، مامور پلیس او را به ایستگاه پلیس منتقل می کند و در آنجا چند ساعت بازداشت می شود که این عمل مغایر مصونیّت دیپلماتیک است. در روز مورد بحث، «غفارجلال علاء» خود رانندگی اتومبیل سفارت را برعهده داشت. پلیس واشنگتن او را متهم به رانندگی بیش از سرعت مجاز کرده بود.
وزارت خارجه ایران گزارش را عینا برای رضا شاه ارسال می دارد و وی این عمل را بی احترامی نسبت به کشور ایران تلقی کرده و دستور قطع روابط و احضار کارکنان سفارت ایران از واشنگتن و اخراج هیات سیاسی آمریکا از تهران را می دهد. قطع روابط ازنیمه فروردین ۱۳۱۵ عملی می شود، ولی غفار جلال علاء در بهمن ماه به تهران احضار می گردد. مقام دیپلماتیک وی در واشنگتن، «وزیر مختار» بود. روابط ایران و آمریکا پس از این رویداد مدتها قطع بود.