ماهواره امید و غربی ها

پرتاب ماهواره "امید" می‌تواند به‌عنوان نقطه‌عطفی در تاریخ علم و صنعت در کشور ما به شمار آید. از واکنش‌هایی که پس از پرتاب ماهواره صورت گرفت، می‌توان به اهمیت موضوع پی برد. …

پرتاب ماهواره "امید" می‌تواند به‌عنوان نقطه‌عطفی در تاریخ علم و صنعت در کشور ما به شمار آید. از واکنش‌هایی که پس از پرتاب ماهواره صورت گرفت، می‌توان به اهمیت موضوع پی برد.
غربی‌ها و آمریکایی‌ها بر "نگرانی" خود از این اقدام تاکید کردند و اسرائیل علا‌وه‌بر نگرانی کوشید این دستاورد را به‌عنوان یک تهدید تلقی کند.
به برخی از این موضعگیری‌ها اشاره می‌کنم:
یکم، خبرگزاری رویترز در ساعت ۲۹/۱۲ دقیقه بعدازظهر روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه، این خبر را منتشر کرد؛ پرتاب ماهواره ایران پنتاگون را نگران کرده است. جف مورل مدیر مطبوعاتی پنتاگون گفته بود، ایران از این تکنولوژی می‌تواند برای پرتاب موشک‌های دوربرد استفاده کند.
دوم، رویترز در ساعت ۳۰/۵ دقیقه بعدازظهر همان روز، اعلا‌م کرد که قدرت‌های غربی و اسرائیل از این اقدام ایران نگران شده‌اند. سخنگوی کاخ سفید هم همان جمله معروف بوش را که تازگی‌ها توسط اوباما و وزرای دفاع و خارجه‌اش تکرار شده است، بار دیگر تکرار کرد: "همه گزینه‌ها روی میز است"! معنی این جمله این است که در صورت لزوم آمریکا دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد.
سوم؛ اسرائیلی‌ها قدری فنی‌تر و با اندکی تاخیر موضع گرفتند. ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: "ایران می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد."
اسحاق بن اسرائیل رئیس سازمان فضایی اسرائیل یک گام دیگر هم برداشت و گفت: "ایران حتی می‌تواند غرب اروپا را به‌عنوان هدف انتخاب کند."
هفته‌نامه اورشلیم‌پست در روز چهارشنبه ۱۸ بهمن مقاله‌ای داشت. در این مقاله به شکل فنی به دستاورد پرتاب ماهواره امید اشاره شده است. "وقتی ایران می‌تواند ماهواره‌ای به وزن ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم را در مدار قرار دهد. معنی‌اش این است که می‌تواند با موشک‌های دوربرد خود با کلا‌هک‌هایی به وزن یک تن هر نقطه‌ای در اروپا را هدف بگیرد."
چنانکه پیدا است، غرب و آمریکا و اسرائیل برای آنکه پرتاب ماهواره امید را به‌عنوان یک دستاورد علمی - فنی و صنعتی درجه اول نبینند، بر وجه استفاده بالقوه نظامی از آن تاکید کرده‌اند.
واقعیت این است که چنین اقدامی که نشان‌دهنده توان علمی و صنعتی کشور است بالقوه چنین توانایی را دارد که به آمریکا و دیگران بگوید، آن عبارت مشهور شما که همه گزینه‌ها روی میز است، در مورد ایران کاربردی و کارآمدی ندارد.
از این رو یک اقدام علمی و صنعتی درخشان عملا‌ به صلح و آرامش در منطقه و جهان کمک می‌کند. یادمان نمی‌رود که سه دهه پیش الوین تافلر کتاب معروف "موج سوم" را منتشر کرد. پیام کتابش این بود که دانایی توانایی است.
همان پیامی که هزار سال پیش فردوسی فریاد زده بود که: "توانا بود هر که دانا بود." همان پیامی که قرآن مجید به مسلمانان ابلا‌غ کرده بود که درصدد استطاعت نیرومندی باشید و با نیروی اندیشه و علم"سلطان" می‌توانید تا ژرفای آسمان‌ها راه پیدا کنید.
غرب همواره کوشیده است تا شرقی‌ها به ویژه مسلمانان در حاشیه جهان قرار داشته باشند. به تعبیر بسیار مهم ادوارد سعید، غربی‌ها باور دارند که مرکزیت با غرب است و بقیه در حاشیه‌اند.
پرتاب ماهواره امید نشان داد که ایران به‌عنوان یک کشور و ملت درست در مرکزیت دانش قرار گرفته است. چنین دانش درجه اول و ممتازی به کشور و ملت توان و امید می‌دهد که مرزهای دیگر دانش را کشف کند و به خدمت بگیرد. کشوری که آمریکا و غرب می‌خواست حداکثر به‌عنوان یک کشور موج دومی باقی بماند، با یک جهش کشوری شد موج سومی و به عصر پس از صنعت متعارف وارد شد.

سید عطاء الله مهاجرانی