چه کارهایی هنر است؟!

شاید این اتفاق افتاده باشد که وقتی یک کار سخت و مشکل را از دیدگاه خودتان انجام می دهید و انتظار دارید که از شما خیلی تشکر کنند و این اتفاق نمی افتد و شما عکس العمل تندی نشان می دهید …

شاید این اتفاق افتاده باشد که وقتی یک کار سخت و مشکل را از دیدگاه خودتان انجام می دهید و انتظار دارید که از شما خیلی تشکر کنند و این اتفاق نمی افتد و شما عکس العمل تندی نشان می دهید به شما می گویند: حالا مگر چه کرده ای؟ فکر می کنی خیلی هنر کرده ای؟!
اما به راستی چه کارهایی هنر است و ارزش تحسین و تقدیر بسیاری دارد؟ نگاهی کوتاه به فرازهایی از زندگی بزرگان می تواند موارد بسیاری از «هنر» را به ما نشان بدهد. فروخوردن خشم در عین قدرت به انجام هر کاری و بدون ترس از هیچ سوءبرداشتی و فقط به خاطر رضای خدا، یکی از هنرهایی است که شما به کرات آن را از سوی بزرگان دین اسلام مشاهده کرده اید که نمونه بارز آن در جنگ خندق از سوی مولا علی(ع) نسبت به عمربن عبدود مشاهده می شود. یک مورد دیگر بخشیدن آن چیزی است که خودت به آن بسیار نیاز داری اما نیازمندی آن را از تو تقاضا می کند. شما در بخشش افطار خانواده حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و فرزندان مکرمشان در ٣ روز متوالی به یتیم، مسکین و اسیر، نمود عالی این نوع ایثار را فقط برای کسب رضای خداوند مشاهده می کنید.
موردی دیگر را که می توان به آن اشاره کرد شهامت فرد در پذیرفتن اشتباه خویش و توانایی بر اقرار آن و انجام توبه و اقدام برای جبران آن است، اگرچه که این اشتباه بسیار بزرگ باشد. نگاهی به تاریخ اسلام در عصر امام حسین(ع) و عملکردی که حربن یزید ریاحی در مورد رفتار نامناسبش داشت و در نهایت به بهترین نحو موفق به جبران آن شد گواه خوبی برای این مسئله است.مواردی که ذکر شد مصادیق بارزی از «هنر» است و هر یک از ما می توانیم با الگوبرداری از رفتار این افراد، شیوه ای حسنه در رفتار روزمره مان با اطرافیان در پیش بگیریم و روز به روز بر آن بیفزاییم چرا که دو روز مومن به لحاظ کیفیت نباید یکسان باشد وگرنه مغبون شده است.

ف- علوی