کمی نونوار کنیم!

تعویض مواد و وسایلی که همه ما روزمره با آن سر و کار داریم لازم است. اما شناخت زمان مناسب تعویض برای جلوگیری از صرف هزینه نیز ضروری است. یکی از مهمترین دلایل تعویض مواد برخورداری …

تعویض مواد و وسایلی که همه ما روزمره با آن سر و کار داریم لازم است. اما شناخت زمان مناسب تعویض برای جلوگیری از صرف هزینه نیز ضروری است. یکی از مهمترین دلایل تعویض مواد برخورداری از عملکرد مطلوب و دلیل دیگر آن جلوگیری از آسیب های ناشی از فرسودگی است. شاید سومین دلیل را نیز بتوان ایجاد تنوع دانست، هر چند که دو دلیل اول منطقی تر و تاثیر گذار تر به نظر برسد.
▪ کاهش حساسیت با تعویض بالش بعد از یک سال: چربی مو و سر جذب بافت بالش می شود و بعد از یک سال استفاده تبدیل به بستر یا محیطی برای کشت باکتری ها می شود. این دسته از باکتری ها تولید ذرات بسیار ریزی می کند که می تواند آلرژی زا باشد . بنابراین بهتر است هر یکسال یکبار بالش خود را عوض کنید.
▪ تعویض تشک هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار: برای داشتن خواب عمیق تر بهتر است تشک خود را هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار عوض کنید. تشک های خوب اغلب ۹ تا ۱۰ سال دوام دارند . اما بهتر است هر ۵ تا ۷ سال یکبار تعویض شود، به ویژه اگر خواب راحتی ندارید . این تعویض به رهایی شما از کمر درد نیز کمک می کند.
▪ دستگاه تهویه خود را تا هر زمان که کار می کند حفظ کنید: با نگهداری صحیح مانند سرویس سالانه می توانید دستگاه را تا ۱۵ سال حفظ کنید. بهتر است هر ۶ هفته یکبار فیلتر دستگاه را بازدید کنید(به خصوص در هوای مرطوب). اگر آلودگی سطح فیلتر را فراگرفته می توانید آن را بشویید یا حتی عوض کنید.
▪ مکمل های ویتامینی را بعد از ۲ سال دور بیندازید: آزمایشات نشان می دهد که اغلب مکمل های غذایی حتی اگر در محیط سرد و خشک نگهداری شود ، بعد از ۳ سال باید دور انداخته شود. و اگر دارای تاریخ انقضا نیست ۲ سال بعد از خرید دیگر از آن استفاده نکنید.
▪ خاموش کننده های آتش هر ۱۰ سال یکبار باید عوض شود: نوع قابل حمل این دستگاه ها با گذر زمان فشار لازم و کافی خود را ازدست می دهد و غیر موثر می شود،حتی اگر استفاده نشود.اگر این دستگاه ها قابل شارژ است هر ۶ سال یکبار آن را سرویس کنید، یا هر زمان که فشار آن کم شد.
▪ زمان نگهداری تخته گوشت خرد کن: بهتر است پس ازهر بار استفاده از آن با آب گرم و مواد شستشو دهنده تمیز شود و بعد در محلول حاوی یک بخش سرکه سفید و ۴ بخش آب ، به مدت ۵ دقیقه نگهداشته شود. سپس با آب شستشو داده شود و خشک شود. این روش استفاده و نگهداری سبب می شود که حتی با وجود ترک و شکاف در تخته، ایمن از باکتری ها بتوان تا هر زمان از آن استفاده کرد.
▪ محلول لنز چشم را هر ۳ ماه یکبار عوض کنید: زمانی که جعبه لنز باز شود ، جرم ها و آلودگی ها به راحتی می تواند روی لنز قرار گیرد و سبب عفونت شود. بنابراین بهتر است هر ۳ ماه یکبار حتما محلول لنز را عوض کنید.
▪ مسواک دندان را هر ۳ تا ۴ ماه یکبار عوض کنید: فرچه فرسوده و کهنه نمی تواند به طور موثر باعث پاکیزگی دندان ها شود. پس بهتر است در صورت هر نوع تغییر در فرچه مسواک آن را عوض کنید.
▪ کرم های ضد باکتری را بعد از یک سال دور بیندازید: چرک خشک کن ها تا بیش از ۱ سال قابل استفاده است اما آن دسته از چرک خشک کن ها که به صورت پماد وجود دارد ممکن است خاصیت خود را بعد از مدتی از دست بدهد، پس بهتر است بعد از یک سال تعویض شود.
استفاده از شامپوی شوره سر تا ۳ سال امکان پذیر است: اغلب شامپوهای تجویزی پزشک تا تاریخ انقضای پیشنهادی آن قابل استفاده است. اضافه کردن آب به قوطی تقریبا خالی شامپو برای استفاده از آخرین مقدار آن ، باعث رقیق شدن محلول و عدم تاثیر آن می شود. بنابراین بهتر است ته مانده این شامپو ها را بعد از چند روز دور بریزید.