نگاهی به متحرک سازی در ژاپن (انیمه)

انایم، که از نصف کردن لغت انیمیشن گرفته شده اما در اصل انیمه خوانده می شود، به مفهوم متحرک سازی ژاپنی است. انیمه به علاوه مانگا که کمدی ژاپنی است، به شدت در ژاپن و نیز در سراسر …

انایم، که از نصف کردن لغت انیمیشن گرفته شده اما در اصل انیمه خوانده می شود، به مفهوم متحرک سازی ژاپنی است. انیمه به علاوه مانگا که کمدی ژاپنی است، به شدت در ژاپن و نیز در سراسر دنیا محبوب است و در ابتدا فرمی از متحرک سازی محدود شده بود و هم اکنون در تلویزیون یا بصورت ویدئویی منتشر می شود. انیمه می تواند بصورت دستی یا متحرک سازی رایانه ای ساخته شود و در سریال های تلویزیونی، سینما، تبلیغات و بخصوص بازی های ویدئویی مورد استفاده قرار گیرد.
● تاریخچه:
انیمه در آغاز قرن بیستم خلق شد، وقتی فیلمسازان ژاپنی با تکنولوژی متحرک سازی که در فرانسه، آلمان، آمریکا و روسیه ابداع شده بود، آشنا شدند. قدیمی ترین انیمه به نمایش درآمده به سال ۱۹۱۷ برمی گردد، کلیپی دو دقیقه ای که در آن یک سامورایی در حال آزمایش شمشیر جدیدش بر روی هدف است.
موفقیت دیزنی در سال ۱۹۳۷ با کارتون سفیدبرفی و هفت کوتوله، برای انیمیشن ژاپن تاثیر گذاشت. در طول دهه شصت، شخصی به نام اوسامو تزوکا کارتون های دیزنی را اقتباس و آنها را به شکلی ساده بازسازی می کرد تا هزینه کمتری دربر داشته باشد. در دهه ۷۰ محبوبیت مانگا رشد یافت و کارهای تزوکا به نامهای افسانه و خدای مانگا و شکل و ژانر کاراکترهایش پایه و رکن مانگای امروزی قرار گرفت.
● طراحی:
طراحی شخصیت در انیمه ها، از طراح به طراح و در استودیوهای مختلف، متفاوت است اما عناصری هستند که تمامی طرفداران انیمه آن را می شناسند. مهمترین آنها عبارتند از اغراق آمیز بودن اعضای بدن بخصوص چشم های بزرگ، موهای بسیار پرپشت و بلند و پاهای بلند. ابرهای گفتگو (که در کمیک هم استفاده می شود) و خطوط سرعت در اشکال و علامت های تعجب و هیجان و ... تایپوگرافی و نقاشی ژاپنی نیز در انایم تاثیر گذاشته برای مثال استفاده از قلم جوهر گرد که در قدیم برای نوشتن حروف کانجی مورد استفاده قرار می گرفته است. انایم همچنین عناصر زیادی از مانگا را دراختیار گرفته است، مانند نوشته در پس زمینه.
یک روش بزرگ کردن چشمان است، اولین بار اوسامو تزوکا با الهام گرفتن واغراق شخصیتهای کارتونی آمریکایی مثل بتی بوپ، میکی موز و بابمی چنین چشمهایی را به تصویر کشید به این دلیل که با چشم بزرگ ، احساسات بهتر نمایش داده می شود. البته تمامی انیمه ها چشمان بزرگی نداشتند بلکه برخی به دلیل نمایش شباهت بیشتر به ژاپنی ها و هنر ژاپن، چشمان ریز و حتی نقطه ای داشتند.
یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین ها انیمیشن مولتی بیلیون دلاری پوکمون ساخت شرکت نینتندو است. شهرت انیمیشن های ژاپنی به گسترش نفوذ فرهنگ ژاپنی در دنیا کمک بسیاری کرده است و تعداد زیادی از غربی ها در هنرهای بصری به شیوه انایم تحصیل می کنند.
برای مثال کارتون پوکمون که از فرهنگ سنتی ژاپن، اسطوره ها و پرستش خدایان ژاپن بهره بسیاری می برد از همه نظر حتی از نظر مذهب شینتو بر کودکان غربی تاثیر گذاشته است.
در انتها اشاره می شود که مانگا به معنای صنعت کمیک‌استریپ و یا نشریات کارتونی ست که در کشور ژاپن رونق فراوانی دارد و از دههٔ ۱۹۵۰ به بعد شروع به گسترش کرد.

en.wikipedia.org