بررسی علت و روش درمان بیماری کهیر

‌برای همه ما بارها پیش آمده که ناگهان پوستمان ورم کند، قرمز شود و خارش بگیرد یا به اصطلاح دچار کهیر شویم، اما این برآمدگی‌های مخملی در واقع چه چیزی هستند؟ کهیر نوعی اختلال‌ …

‌برای همه ما بارها پیش آمده که ناگهان پوستمان ورم کند، قرمز شود و خارش بگیرد یا به اصطلاح دچار کهیر شویم، اما این برآمدگی‌های مخملی در واقع چه چیزی هستند؟ کهیر نوعی اختلال‌ حساسیتی است که‌ می‌تواند در هر کجای‌ پوست‌ رخ‌ دهد، از جمله‌ پوست سر، لب‌ها و کف‌ دست‌ و پا. با وجود این‌که دلایل بسیاری برای تشکیل آن وجود دارد، اما غالباً نمی‌توان‌ دلیل‌ مشخصی برای‌ آن‌ پیدا کرد.
کهیر یکی از بیماری‌های شایع است و حدود ۲درصد کل افراد جامعه به نوعی دچار کهیر می‌‌شوند. این بیماری در تمام سنین دیده می‌شود و فرقی بین کودک، جوان و بزرگسال نمی‌گذارد. همچنین تبعیض جنسیتی نیز قائل نیست و آقایان و خانم‌ها را تقریبا به نسبت مساوی مبتلا می‌کند. کهیر معمولا خود را به صورت جوش‌های‌ خارش‌دار نشان می‌دهد. این‌ جوش‌ها متورم‌ شده‌ و تبدیل‌ به‌ ضایعات‌ صورتی‌ یا قرمز رنگ‌ می‌شوند.
ضایعات‌ کهیری‌ حاشیه‌ کاملاً مشخص‌ دارند و مسطح‌ هستند. قطر آنها ۱-۵ سانتی‌متر است‌. معمولا هم سریعاً به‌ یکدیگر می‌پیوندند و پلاک‌های‌ بزرگ‌ و مسطح‌ به‌ رنگ‌ پوست‌ تشکیل‌ می‌دهند. علامت مشخص دیگر ضایعات‌ کهیری‌ این است که مرتب تغییر شکل‌ می‌دهند و ممکن‌ است‌ در عرض‌ چند دقیقه‌ یا چند ساعت‌ ناپدید شده‌ و دوباره‌ ظاهر شوند.
● علت به وجود آمدن کهیر‌
۱) داروها: تقریباً تمام‌ داروها توانایی‌ ایجاد کهیر را دارند.
۲) رنگ‌های‌ افزودنی‌ غذایی‌ و نگهدارنده‌ها
۳) سرطان‌ها، بخصوص‌ سرطان خون
۴) خوردنی‌ها نیز باعث کهیر می‌شوند‌ تخم‌مرغ، میوه، آجیل‌، یا غذاهای دریایی (بخصوص صدف) از جمله خوراکی‌هایی هستند که باعث کهیر می‌شوند
۵) گزش‌ حشرات
۶) دست زدن به حیوانات‌، خصوصاً گربه‌ها
۷) عفونت‌ها: برخی عفونت‌های باکتریایی،‌ ویروسی‌ یا قارچی‌ می‌توانند عامل کهیر باشند.
۸) بیماری‌های‌ خود ایمنی‌ نیز یکی دیگر از علل کهیر است.
۹) ورزش: شاید عجیب باشد، اما ورزش هم می‌تواند عامل کهیر باشد.
۱۰) گرمی هوا: این نیز یکی دیگر از علل کهیر است.
● روش‌های درمان
بهترین درمان کهیر، تعیین علت و حذف آن است. بررسی‌ها برای‌ تشخیص علت بیماری ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش خون، آزمایش ادرار، سرعت‌ رسوب‌ گلبول‌های‌ قرمز و عکسبرداری‌ از قفسه‌ سینه‌ برای‌ رد واکنش‌ التهابی‌ ناشی‌ از عفونت باشند.
اگر علت پیدا نشود، یا نیازی به بررسی آن نباشد درمان علامتی کهیر صورت می‌گیرد. کهیر نوعی حساسیت است. با توجه به نقش میانجی هیستامین در بروز خارش و دیگر نشانه‌های بیماری، مهم‌‌ترین دارو برای درمان کهیر استفاده از مواد ضدهیستامین است که با توجه به اشکال مختلف این دارو، در مورد هریک از بیماران براساس وضعیت بیماری، یک نوع از آن توسط پزشک معالج تجویز می‌‌شود و در برخی موارد مقاوم به درمان از داروهای دیگر نیز استفاده می‌‌شود.
در اکثر موارد، بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند و در موارد شدید که همراه با تورم مجاری تنفسی و احتمال بروز انسداد تنفسی است، درمان‌ اورژانسی‌ باید انجام شود.
در درمان کهیر نیاز به استفاده از داروهای موضعی نیست و در برخی موارد خنک کردن پوست مانند استحمام با آب سرد می‌‌تواند در کاهش خارش تأثیر مثبتی داشته باشد. به خاطر داشته باشید در این موارد لباس‌ تنگ‌ نپوشید زیرا هرگونه آزردگی‌ پوست‌ می‌تواند باعث‌ بروز کهیر شود. همچنین حمام‌ داغ‌ نگیرید.
● راه‌های پیشگیری
۱) اگر شک‌ به‌ یک‌ نوع‌ غذا به‌ عنوان‌ علت‌ بروز کهیر برده‌اید، فهرستی‌ از غذاهایی‌ که‌ روزانه‌ می‌خورید تهیه‌ کنید تا کار شناسایی‌ غذای‌ مشکل‌آفرین راحت‌تر شود.
۲) از مصرف‌ قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های‌ کافئین‌دار مانند نوشابه (در صورتی‌ که‌ باعث‌ بروز کهیر شوند) خودداری‌ کنید.
۳) پرهیز از سرما،گرما و تعریق می‌‌تواند بروز کهیر را کنترل کند.
۴) لباس‌های راحت و گشاد بپوشید.
۵) از نگهداری حیوانات خانگی خودداری کنید.
۶) دارو سرخود مصرف نکنید و داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک کنترل کنید.
۷) از مصرف کنسرو و غذاهای حاضری (فست فودها) خودداری کنید.
۸) هر نوع استرسی می‌تواند باعث بروز کهیر شود پس با کاهش آن می‌توانید کهیر را کنترل کنید.
۹) عفونت‌ها از جمله سینوزیت نیز یکی از علل کهیر است که با درمان آن کهیر برطرف می‌شود.
۱۰) دوش آب داغ نگیرید.