مهاجرت به شهر با کدام انگیزه ها؟!

در کشورهای در حال توسعه، رشد سریع جمعیت و وسعت یابی ابعاد خانواده های روستائی ازعوامل مهم مهاجرت جوانان روستائی به شهرهاست. خانواده های روستائی به علل مختلف دارای فرزندان …

در کشورهای در حال توسعه، رشد سریع جمعیت و وسعت یابی ابعاد خانواده های روستائی ازعوامل مهم مهاجرت جوانان روستائی به شهرهاست. خانواده های روستائی به علل مختلف دارای فرزندان بیشتری هستند و به دلیل محدود بودن میزان آب و خاک و روبرو شدن با اضافه جمعیت و ده ها علت دیگر نمی توانند مخارج خود را تامین کنند. این روند، زمینه مهاجرت به کلان شهرها را فراهم می سازد و با توجه به افزایش نیروی کار موجود در روستاها و عدم دسترسی به فرصتهای اشتغال پایدار، عده ای از جوانان روستائی با هزاران امید و آرزو، ناگزیر به کلان شهرها مهاجرت می کنند. زمانی که همه منابع ثروتها و درآمدها و تفریحات در شهرهای بزرگ انباشته می شود، روستائیان جوان و حتی پیر چاره ای غیر از مهاجرت به شهر را نمی یابند. در تصمیم گیری به مهاجرت، فرصتهای آموزشی و عقیدتی نیز بسیار موثر می باشد.
طبقه پردرآمد و بخشی از طبقه متوسط و زمین دار روستائی نیز آینده رضایتبخش فرزندان و جوانان خود را بیرون از روستاها جستجو می کند. متاسفانه جوانان توانمند روستایی هم بعد از پایان تحصیلات، دیگر تمایلی ندارند که به روستا بازگردند، زیرا روستاهای ما فاقد فرصتهای پایدار شغلی برای آنهاست. مهاجران روستائی گاها معتقدند شهر از نظر تامین زندگی و ادامه حیات، به آنان اطمینان خاطر بیشتری می بخشد به همین دلیل حتی فقیرترین آلونک نشینان نیز از زندگی در شهر اظهار رضایت می کنند. این عده، استفاده غیرقانونی از آب لوله کشی، جریان برق و اشغال زمینها را از امتیازات مثبت شهر به شمار می آورند و غافل از نعمت استعداد و توانائی ذاتی خود که بر اثر ضعف برنامه ریزی صحیح تبدیل به شکوفائی نمی گردد ایام را سپری می کنند. البته یک دلیل مهاجرت هم جاذبه های کاذب کلانشهرها است که نسل جوان- که عمده جمعیت کشور ما را تشکیل می دهد- به شدت جذب می کند.

حسین جعفریان