کمپرس سرد کی، کجا، چگونه؟

گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نیازمند اقدامات احیا‌ و کمک فوری نیست ولی به خاطر درد و تورم ناحیه آسیب دیده، با خود می‌گوییم کاش می‌توانستم کار مفیدی انجام دهم... یکی از این موارد …

گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که نیازمند اقدامات احیا‌ و کمک فوری نیست ولی به خاطر درد و تورم ناحیه آسیب دیده، با خود می‌گوییم کاش می‌توانستم کار مفیدی انجام دهم...
یکی از این موارد وقتی است که فردی از اعضای خانواده، به خصوص کودکان دچار ضربه می‌شوند و مثلا دست یا پاهایشان بعد از افتادن، کبود و متورم می‌شود. شما برای کاهش ورم و درد چه کار می‌توانید بکنید؟
اگر آسیب‌دیدگی در دست باشد با آویزان کردن آن، ورم و کبودی کاهش می‌یابد. اگر هم پای او دچار آسیب شده او را بنشانید و ناحیه آسیب دیده را بلند کرده و چند بالش زیر پایش بگذارید. سپس به سرعت با کمپرس سرد منطقه آسیب‌دیده، سعی کنید تا درد و تورم را بکاهید.
● کمپرس سرد چیست؟
می‌توانید چند تکه یخ را داخل کیسه‌ای بریزید و کمی نمک روی آن بریزید که به آب شدن بهتر یخ‌ها کمک کند و یا حوله یا پارچه‌ای را در‌ آب سرد فرو ببرید و هر چند دقیقه آن را عوض کنید حتی می‌توانید یک بسته لوبیای منجمد شده از داخل فریزر بردارید و به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید.
یادتان باشد فشار به ناحیه آسیب‌دیده‌ نیاورید و به مدت ۳۰ دقیقه کمپرس سرد را روی محل بگذارید. با این کار سرعت جریان خون به ناحیه آسیب‌دیده کاسته شده و درد و ورم کم می‌شود.

مریم معروف