۲۸ ژانویه ۱۹۵۳ ـ دکتر مصدق شخصا به سفیر شوروی گفت که این دولت دیگر در شیلات دریای مازندران دستی ندارد

۲۸ ژانویه ۱۹۵۳ دکتر مصدق نخست وزیر وقت سادچیکوف سفیر شوروی در تهران را به دفتر خود فراخواند و با برخوردی بسیار دوستانه به او اطلاع داد که ظرف دو روز آینده شیلات دریای مازندران …

۲۸ ژانویه ۱۹۵۳ دکتر مصدق نخست وزیر وقت سادچیکوف سفیر شوروی در تهران را به دفتر خود فراخواند و با برخوردی بسیار دوستانه به او اطلاع داد که ظرف دو روز آینده شیلات دریای مازندران در دست ایرانیان قرار خواهد گرفت و شوروی دیگر دستی در آن نخواهد داشت و خواسته است شخصا و حضورا این مطلب را به وی بگوید تا به مسکو منعکس کند که قطعا آن دولت (شوروی) در جریان قرار داشته است.
دکتر مصدق در این دیدار به سادچیکوف گفت که این اقدام نباید باعث دلخوری شوروی شود. ما دیگر قرارنداریم که منابع خود را در اختیار دیگران بگذاریم و آنان را کارگزار خود قرار دهیم. فروش تولیدات مازاد بر مصرف داخلی به خارجیان، نه تنها مانعی نخواهد داشت بلکه بر پایه بهای عادلانه بین المللی و حفظ منافع ملی تشویق هم خواهد شد.
قبلا وزارت امورخارجه ایران به دولت شوروی اعلام کرده بود که ایران بنا ندارد قرارداد شیلات (صید ماهی در دریای مازندران) را تمدید کند؛ زیرا که سیاست ایران بر این مدار قرار گرفته است که بهره برداری از منابع ملّی خود را به خارجی نسپارد. به این ترتیب شیلات ایران نیز از دست خارجی بیرون آمد.