غربالگری سرطان کولورکتال

کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده رهنمودهای دوره‌یی تازه و روزآمد خود را انتشار داده است. این کارگروه هر یک از توصیه‌های خود را بر حسب سیستمی طبقه بندی کرده است که در وب سایت …

کارگروه خدمات پیشگیری ایالات متحده رهنمودهای دوره‌یی تازه و روزآمد خود را انتشار داده است. این کارگروه هر یک از توصیه‌های خود را بر حسب سیستمی طبقه بندی کرده است که در وب سایت آن موجود است.
http://www.ahrq.gov/clinic/upstf/grade.htm
به سال ۱۹۹۶، این کارگروه، غربالگری تمامی افراد سالمند را از نظر سرطان کولورکتال توصیه نمود. در روزآمد ۲۰۰۸ باز هم با استفاده از تست خون مخفی در مدفوع، سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی انجام غربالگری توصیه شده بود که از سن ۵۰ شروع و تا ۷۵ ادامه می‌یابد.
▪ توصیه A:
یقین کامل به نافع بودن غربالگری. کار گروه انجام غربالگری روتین را در افراد ۷۶ تا ۸۵ ساله جایز نمی‌داند.
▪ توصیه C:
(ممکن است غربالگری در بیمارخاص سودمند باشد ولی در مورد سود آشکار اندک، یقین کامل موجود نیست). در این مورد نیز انجام غربالگری در افراد بالای ۸۵ سال جایز نیست.
▪ توصیه D:
یقین متوسط نسبت به ارزش منافع غربالگری در برابر صدمات آن. سرانجام کارگروه نتیجه‌گیری کرده است که در توصیه‌ی تست DNAی مدفوع یا کولونوگرافی با توموگرافی کامپیوتری برای سرطان کولورکتال مدارک ناکافی است.
▪ توصیه I:
(در باب منافع و مضار مدارک ناکافی است). کارگروه استدلال کرده است که سن بالا باعث محدود شدن غربالگری شده و اظهار می‌دارند که منافع مرگ و میر این نوع غربالگری تنها پس از حدود ۵ سال مشخص خواهد شد. یک مرور طبقه‌بندی شده حاکی از آن است که تست های جدیدتر مدفوع FOB حساس ترند ولی کمتر از انواع قدیمی اختصاصی می‌باشند و FOBT ایمونوشیمیایی حساس‌تر بوده و شبیه FOBT استاندارد اختصاصی است. تست DNAی مدفوع برتر از FOBT نیست. CT کولونوگرافی حساس‌تر از FOBT است ولی علاوه بر وجود تماس با اشعه، برای بیوپسی تأییدی، به کولونوسکوپی متعاقب آن نیاز دارد و در آن ضایعات خارج کولون هم دیده می‌شود که نیازمند پیگیری می‌باشند. کولونوسکوپی ۱۰۰% حساس نیست و نسبت به سایر آزمون‌ها ضرر بیشتری دارد (به‌علت خطر پرفوراسیون) یک مدل شبیه سازی شده نشان داد که این راهکارها نیز مؤثر و ارجح است.
ـ کولونوسکوپی هر ۱۰ سال.
ـ FOBT سالانه با حساسیت بالا (مثل HemoccultSENSA، تست ایمونوکمیکال مدفوع).
ـ سیگوئیدوسکوپی انعطاف پذیر هر ۵ سال با FOBT موقتی با حساسیت بالا بعد از ۲ تا ۳ سال.

Ann Intern Med; ۲۰۰۸ Oct ۶