چرا ورزش باعث ظهور حمله آسم می شود ؟

در افراد مبتلا ، راههای هوایی نسبت به تغییرات ناگهانی درجه حرارت و رطوبت هوا و بویژه در مقابل آب و هوای سرد و خشک حساس هستند . در حالت طبیعی به هنگام تنفس ، هوا از بینی عبور می کند …

در افراد مبتلا ، راههای هوایی نسبت به تغییرات ناگهانی درجه حرارت و رطوبت هوا و بویژه در مقابل آب و هوای سرد و خشک حساس هستند . در حالت طبیعی به هنگام تنفس ، هوا از بینی عبور می کند که باعث افزایش رطوبت و حرارت هوا می شود . در هنگام فعالیت سنگین افراد بیشتر از طریق دهان نفس می کشند و در نتیجه هوای خشک به راههای هوایی تحتانی می رسد . هوایی که از بینی عبور می کند ، حدود ٩٠-٨٠% رطوبت دارد ، حال آنکه هوایی که مستقیما" از طریق دهان به ریه ها می رسد تنها دارای رطوبت نسبی%۷۰ -۶۰ %است . به علاوه بینی با حذف مواد آلوده کننده نظیر گرده گیاهان و گرد و غبار در پیشگیری از حمله آسم مؤثر است .
● گرم کردن مناسب و نوشیدن مایعات فراوان
در بسیاری از موارد ما این توصیه ها را می شنویم و اغلب به آنها بی اعتنایی میکنیم . عمل به توصیه های فوق مخصوصا" در افرادمبتلا به آسم ناشی از ورزش اهمیت دارد . مطالعات جدید نشان داده اند گرم کردن مناسب متشکل از حرکات کششی و فعالیت سبک قبل از ورزش ( هر چند به مدت کوتاه ) می تواند علائم ناشی از ورزش را تقلیل دهد . مرحله سرد کردن و بازگشت به حالت اولیه نیز از تغییر سریع حرارت هوا در راههای هوایی ممانعت نموده و از بروز علائم آسم بعد از ورزش پیشگیری می نماید . همچنین نشان داده شده که کم آبی بدن ، آسم را تشدیدمی کند. بنابراین توصیه اکید بر آن است که افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش قبل و درحین فعالیت از مایعات فراوان استفاده نمایند . به علاوه در صورت داشتن زمینه آسم ، مصرف داروهای مناسب ( معمولا" استنشاقی) قبل از ورزش ( ١٥ دقیقه قبل ) را فراموش نکنید . این داروها معمولا" در ٩٠-٨٠% موارد مؤثر هستند و اثر آنها تا ٦ ساعت به طول می انجامد.