مهریه‌های عجیب و غریب

چندی است که مهریه با انواع لوایح ، طرح‌ها و بخشنامه‌ها و اظهارنظرهای مسئولان، موضوع «کشمکش» گروه‌های مختلف اجتماعی و تصمیم گیران کشور شده است. پیش از این هم یکی از موضوعات داغ …

چندی است که مهریه با انواع لوایح ، طرح‌ها و بخشنامه‌ها و اظهارنظرهای مسئولان، موضوع «کشمکش» گروه‌های مختلف اجتماعی و تصمیم گیران کشور شده است. پیش از این هم یکی از موضوعات داغ دادگاه‌های خانواده، همین موضوع پرداخت مهریه و گرفتن آن و شکایت بر سر آن و ... بوده است. این روزها آنچه که معمولاً به عنوان مهریه تعیین می‌شود، سکه است که تعداد آن یا هماهنگ با مناسبت‌های مختلف یا بر اساس آن چیزی که مورد توافق دو‌طرف قرار می‌گیرد، تعیین می‌شود. مثلا زیاد شنیده می‌شود که به تعداد سال تولد عروس (مثلا ۱۳۶۳ سکه) مهریه تعیین شده است. در این میان چیزی که بسیاری از اوقات به اخبار حوادث راه می‌یابد، یا دهان به دهان می‌گردد، مهریه‌های «عجیب و غریب» یا «جالبی» است که از نوع مرسوم مهریه‌ها، پیروی نمی کند. مثلا تعیین «۱۰ کیلو پوست پیاز» یا «یک دست و یک پای داماد» دو مورد از همان مهریه‌های عجیب است که البته اولی خیلی «غیر‌رمانتیک» به نظر می‌رسد و دومی هم خیلی خشن.
یکی دیگر از مهریه‌های عجیب که البته خوشبختانه به زیبایی‌های ملی ایران هم توجه کرده ، «خرید سالانه یک دست لباس قشقایی» است. به جز شنیده‌ها، یک جستجوی ساده هم در اینترنت نتایج جالبی به دست می‌دهد. یکی از این مهریه‌ها، در اوایل امسال از طریق خبرگزاری ایونا خبر داده شد: «زنی به خاطر اعتقادات خاص خود در زمان عقد از شوهرش خواست تا یک دوره کتاب‌های دکتر شریعتی را به عنوان مهریه‌اش ثبت کند».
البته زندگی این خانواده بعد از سه سال به جدایی رسید و قضیه این مهریه خبرساز شد؛ «از آنجا که مبلغ یک دوره کتاب‌های دکترعلی شریعتی حدود ۵۰‌هزار تومان است، مرد باید این مبلغ را به همسرش بپردازد. اما زن جوان به این رای اعتراض کرد و از دادگاه خواست تا همسرش به جای پول، کتاب‌ها را برایش تهیه کند». مهریه جالب دیگری هم که خبرش در تابستان امسال از سوی همشهری منتشر شد، این بود:«حکم طلاق توافقی دختری که گردش در ۱۲۰ پایتخت جهان و ۳۲۰ شاخه گل رز قرمز را به عنوان مهریه تعیین کرده بود، از سوی قاضی شعبه ۲۶۸ دادگاه خانواده صادر شد». البته این زن برای اینکه بتواند هر چه زودتر از همسرش جدا شود، مهریه خود را بخشید. تعیین یک مقدار مشخص گل به عنوان مهریه هم این روزها زیاد شنیده می‌شود، چندی پیش نیز، زنی که در آستانه طلاق از همسرش بود با اعلام مهریه خود خبرساز شد. مهریه این زن که پانصد هزار شاخه گل سرخ و یک بار نگارش از روی اشعار دیوان شمس تبریز بود.