عمر شش هزار ساله آگهی

نقاشی روی دیوار یا صخره یکی از روش های رایج تبلیغاتی در زمان قدیم بوده است. سنت نقاشی روی دیوار در هند به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. آن زمان که شهرها در دوران قرون …

نقاشی روی دیوار یا صخره یکی از روش های رایج تبلیغاتی در زمان قدیم بوده است. سنت نقاشی روی دیوار در هند به چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد. آن زمان که شهرها در دوران قرون وسطی بزرگ شدند، توده بزرگی از مردم قادر به خواندن نبودند در نتیجه علائم و عکس ها به کمک اقلام فروشی آمدند و به عنوان منبع تبلیغاتی به کار گرفته شدند.اما همزمان با رایج شدن تحصیلات در بعضی جوامع میزان چاپ هم گسترش پیدا کرد و به همان میزان تبلیغات در حد آگهی دستی گسترده شد.
تبلیغات در قرن ۱۷ شکل تازه یی به خود گرفت و در هفته نامه های انگلیسی رایج شد. این تبلیغات بیشتر در ارتباط با علم پزشکی و ارائه اطلاعات کافی به مردم برای پیشگیری از این نوع بیماری ها بود.
در این بحبوحه زمانی تبلیغ های غلط که به تبلیغات ساختگی معروف شدند یکی از مشکلات مهم آن زمان به شمار می آمدند که منجر به تنظیم آیین نامه ها شد.رشد چشمگیر اقتصاد در امریکا در قرن ۱۹ میلادی منجر به رشد تبلیغات آگهی به صورت تبلیغات نامه یی شد.
۱) در ژوئن ۱۸۳۶ روزنامه فرانسوی La Presse اولین روزنامه یی در دنیا بود که نظریه دریافت پول در ازای چاپ آگهی را ارائه کرد. شعار تبلیغاتی آنها این بود؛ ارزان تر در قیمت، افزایش خواننده و سود و منفعت بیشتر.
این نوع فرمول تبلیغاتی خیلی زود سرمشق جدیدی برای دیگران شد.از آغاز تا به پایان قرن ۱۹ میلادی مشاغل بسیار کمی برای زن ها در تجارت وجود داشت از جمله تبلیغات. با تغییر نقش زن در خانه و خانواده و عهده دار شدن او در امور اقتصادی خانه آژانس های تبلیغاتی به فکر استفاده از زنان در امور تجاری خود افتادند.در اوایل ۱۹۲۰ میلادی اولین دستگاه رادیویی به وسیله یک مرکز تجهیزات رادیویی به راه افتاد که هدف آن این بود که فروش دستگاه های خود را از طریق شنیداری به گوش مردم برساند.
در اثر گذر زمان بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی اقدام به دایر کردن ایستگاه های رادیویی خود کردند مانند مدرسه ها، کلوپ ها و گروه های مختلف شهری. هنگامی که روش حمایت از برنامه ها رایج شد هر برنامه رادیویی اسپانسر یک آگهی بازرگانی شد به این شرط که در آغاز و پایان هر برنامه مختصری درباره محصول توضیح داده شود. اگرچه بعدها گردانندگان برنامه های رادیویی متوجه شدند خود با فروش به اسپانسرشیپ های مختلف می توانند پول بیشتری به دست بیاورند به جای آنکه منحصر به یک آگهی باشند.همین روش تبلیغاتی در سال های ۱۹۵۰- ۱۹۴۰ میلادی در تلویزیون به کار گرفته شد. در همین بحبوحه زمانی بود که بحث استفاده از رادیو به عنوان تنها منبع تبلیغاتی به چالش کشیده شد که با مخالفت شدید مردم مبنی بر غیرتبلیغاتی و مردمی بودن روبه رو شد. بر همین اساس کشورهای در حال توسعه تصمیم به سرمایه گذاری در بخش های خصوصی گرفتند. مانند نمونه بی بی سی.در سال ۱۹۶۰ تبلیغات تغییرات زیادی پیدا کرد. خلاقیت انسانی در زمینه تبلیغات به رشد و شکوفایی رسید.
۲) یکی از نظرات معروف آن زمان مربوط به استفاده از نظریه «موقعیت» و «موضوع» بود که سعی بر تشویق خواننده از طریق بیان ایده به خصوص ارتباط با فکر بیننده داشت. یکی از مثال های معروف مربوط به آگهی فولکس واگن بود که در آن به این صورت تبلیغ شده بود؛ «فکر کن کوچک» و «لیمو». بازاریابی از طریق اینترنت در سال ۱۹۹۰ موج جدیدی را به ارمغان آورد. در آن زمان تمامی شرکت ها به تنهایی به وسیله درآمد حاصل از تبلیغات اداره می شدند. از آغاز قرن ۲۱ وب سایت های جست وجوگر شروع به تغییراتی در سیستم آنلاین خود کردند به صورتی که تاکید بیشتر آنها بر معنا و مفهوم تبلیغ بود.یکی از روش های جدید تبلیغات در شهرها استفاده از بازاریابی بدون هزینه زیاد و نیازمند وقت زیاد است. این نوع تبلیغات بیشتر روی ماشین ها، فرستادن تبلیغات به تلفن های همراه و بعضی وب سایت ها انجام می شود.

ترجمه؛ آناهیتا معطری