گل سرخ

میوه گل سرخ بخشی از گیاه رز است که گلبرگ ها را به ساقه ها وصل می کند. این میوه در گذشته، یکی از غذا های مهم قبایل بومی به شمار می رفت، زیرا میزان ویتامین ث موجود در آن حتی بیش از میزان …

میوه گل سرخ بخشی از گیاه رز است که گلبرگ ها را به ساقه ها وصل می کند.
این میوه در گذشته، یکی از غذا های مهم قبایل بومی به شمار می رفت، زیرا میزان ویتامین ث موجود در آن حتی بیش از میزان ویتامین ث موجود در پرتقال است. آنها از میوه خشک شده گل سرخ در فصل زمستان نیز استفاده کرده و از آن چای تهیه می کردند. سپس باقیمانده تفاله های چای را در خورش و سوپ مورد استفاده قرار می دادند. در طب سنتی از این ماده برای درمان اسهال، خستگی، ضعف اعصاب، استرس و مشکلات کلیوی و مثانه استفاده می کنند. میوه گل سرخ منبع غنی ویتامین ث، ویتامین ای، ویتامین کا، پکتین، بتاکاروتن (فرم گیاهی ویتامین آ) و بیوفلاونوئید است.
در نتیجه تأثیر یک آنتی اکسیدان قوی را داشته و علاوه بر حفاظت افراد در برابر سرما خوردگی و آنفلوآنزا، از سیستم ایمنی و سایر اعضا و بافت ها در برابر استرس محافظت می کند. پکتین موجود در میوه گل سرخ باعث می شود تا این ماده در بهبود کلسترول خون، فشار خون، مشکلات گوارشی، سلامت قلب و سلامت روانی تأثیر گذار باشد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که پکتین، اشتها را کم کرده و کاهش وزن را به همراه می آورد. از این رو میوه گل سرخ می تواند برای کنترل وزن نیز مورد استفاده قرار بگیرد. میوه گل سرخ مدر بوده و خواص ضد التهاب دارد، ابقا آب در بدن را کاهش داده و فشار مفاصل و ماهیچه ها را تخفیف می دهد.

نادر اقبال