دانستنی هایی درباره "رنگ درمانی"

به اطراف خود نگاه کنید، رنگ ها همه جا هستند، ما را احاطه و در بر گرفته اند. ما زندگی را از دریچه رنگ ها، شکل ها و البته صداهاحس می کنیم. رنگ های مختلف در زندگی ما از بسیاری جهات تاثیر …

به اطراف خود نگاه کنید، رنگ ها همه جا هستند، ما را احاطه و در بر گرفته اند. ما زندگی را از دریچه رنگ ها، شکل ها و البته صداهاحس می کنیم. رنگ های مختلف در زندگی ما از بسیاری جهات تاثیر گذار هستند، بعنوان مثال رنگ قرمز عموما به هنگام رانندگی یا استفاده از دستگاه های صنعتی و غیره توجه ما را به خطرها جلب می کند. هنگام مشاهده مراتع سرسبز احساس شادابی و هنگامیکه دریای آبی را می بینیم احساس آرامش می کنیم. یک اتاق تاریک در ما احساس وجود رمز و راز و یا ترس ایجاد می کند. اتاقی با رنگ آمیزی سفید احساس تازگی و تمیزی را در ما القا می کند. اگر رنگ ها در زندگی ما تاثیر دارند، این سوال پیش می آید که تاثیر درمانی آنها بر بیماران چیست؟
در پاسخ باید گفت که "رنگ درمانی"، یک شیوه درمانی پیوسته و بی وقفه است که شامل بکارگیری رنگ ها در درمان بیماری های مختلف جسمی و اختلالات احساسی یا روانی است. در "رنگ درمانی" از مجموعه ای از اصول هارمونی رنگ ها و ترکیب آنها برای بهبودی بیماران استفاده می شود.
متخصصین "رنگ درمانی" معتقد هستند که هر عضو بدن انرژی مشخصه خود را دارد و اختلالات هر عضو را می توان با بکارگیری رنگی هم تراز با انرژی آن عضو در محدوده مشخص و یا کل بدن به سمت بهبودی پیش برد. رنگ ها در واقع امواج الکترومعناطیس پرانرژی با طول موج های قابل رویت هستند. سلول هایی مخروطی شکل که در شبکیه چشم قرار دارند این امواج را به رنگ قابل تشخیص در ذهن تبدیل می کنند. این سلول ها به سه دسته تقسیم می شوند; گروهی برای تحریک شدن توسط رنگ آبی، گروهی برای رنگ سبز و گروه دیگری برای رنگ قرمز، و میزان یا شدت تحریک هر یک از آنها در آن واحد می تواند رنگ های مختلفی را در ما ذهن تداعی کند. رنگ آبی حس آرامش و سفید حس تمیزی را به انسان منتقل می کند. در سراسر زندگی ما با دریایی از رنگ ها احاطه شده ایم، آنها بر احساسات و سلامتی ما تاثیر می گذارند. برای مثال زمینه های آبی آرامش دهنده بوده و می تواند برای پایین آوردن فشار خون مورد استفاده قرار گیرند.
این زمینه از رنگ ها می توانند توانایی خوابیدن را در انسان افزایش داده و یا احساس درد را کاهش دهند. در مقابل هنگامیکه در معرض نور قرمز قرار داشته باشید تاثیر تقریبا متضادی را احساس می کنید. این زمینه از رنگ می توان باعث بالا رفتن فشارخون شود و افزایش سازندگی آدرنالین خون را موجب شود. به دنبال آن شما یقینا احساس ترس یا استرس خواهید کرد. از سویی دیگر; استفاده صحیح از رنگ ها می تواند یک فضای مناسب یا نامناسب برای زندگی ایجاد کند. در اینجا اشاره ای داریم به کاربردهای بعضی از رنگ ها:
▪ رنگ زرد ذهن انسان را تحریک می کند بنابراین معمولا مناسب ترین رنگ ها برای اتاق مطالعه یا درس است.
▪ رنگ آبی موجب آرامش شما می شود و تسکین دهنده بوده بنابراین برای اتاق خواب مناسب تر است.
▪ رنگ سفید نشانگر تهی بودن، فضای باز و تمیزی است لذا برای برای حمام یا سرویس های بهداشتی بسیار مناسب است. باید دقت کنید که حتی المقدور از این رنگ برای اطاق درس یا مطالعه استفاده نکنید.
در پایان گفتنی است; "رنگ درمانی" بر افکار، رفتار و سلامتی فرد بطور قطع تاثیر می گذارد. فراموش نکنید که استفاده درست از رنگ ها می تواند آرامش را به زندگی شما به ارمغان آورد.