نرده FNCE

انواع بسیاری از نرده‌ها برای محصور کردن زمین یا محوطه یا مرزبندی، جلوگیری از ورود جانوران، حیاط خلوت یا برای دکوربندی خانه‌ها کاربرد دارد. در مناطق کشاورزی، نرده‌ها محصولات …

انواع بسیاری از نرده‌ها برای محصور کردن زمین یا محوطه یا مرزبندی، جلوگیری از ورود جانوران، حیاط خلوت یا برای دکوربندی خانه‌ها کاربرد دارد. در مناطق کشاورزی، نرده‌ها محصولات زراعی را از دسترسی جانوران دور نگه می‌دارد. نرده‌های برخی موقتی در طول بزرگراه‌ها برای جلوگیری از ورود برف از بلوک‌ها به کف بزرگراه تشکیل می‌شود.
▪ نرده سنگی: مردمی که در مناطق صخره‌ای و کوهستانی زندگی می‌کنند، اغلب علائم مرزبندی‌های خود را با نرده‌های سنگی کوتاه که از گذاشتن سنگ‌های روی هم تشکیل می‌شود نرده‌هائی می‌سازند. با برخی از اشخاص نرده‌های سنگی در اطراف باغ‌های روستائی خود به‌کار می‌برند.
▪ نرده‌های سیمی: شیوه‌های گوناگون و ترکیبات خاص از سیم برای نرده‌سازی و نرده‌کشی سود می‌جویند. از نرده‌ها برای نگهداری جانوران یا جلوگیری از ورود آنها به باغچه‌ها و مزارع استفاده می‌کنند. از ستون‌ها و پایه‌های فولادی برای نصب نرده‌های بافته‌شده که برای مقاصد گوناگون کاربرد دارد استفاده می‌شود. علاوه بر این از سیم خاردار نیز در ساختن برخی نرده‌های سیمی سود جسته می‌شود.
▪ نرده‌های چوبی: نرده‌های چوبی از کهن‌ترین شیوه‌های نرده‌سازی بود. این نوع نرده‌ها از شاخه‌ها و سرشاخه‌ها با الوارها و پوشال‌های گیاهی و علفی قرن‌ها استفاده می‌شد. امروزه از نرده‌های چوبی در بسیاری جاهای ییلاقی و خانه‌های ویلائی استفاده می‌شود.
تیرهای چوبی همچنان کاربرد و گاه کاربرد تزئینی دارد. حتی گاه با نرده‌های گچ‌بری شده در برخی از خانه‌های ویلائی و در آنجاها که باران بر روی آن نرده‌ها نمی‌ریزد کار گذاشته می‌شود.
کاربرد نرده در آغاز به منظور وسیله حفاظت ساختمان باغ و پارک و غیره بوده ولی امروزه علاوه بر نقش حفاظتی جنبه تزئینی نیز دارد.
نرده‌های آهنی و توری برحسب ذوق و سلیقه سازندگان به اشکال مختلف با طرح‌های گوناگون ساخته شده طول و عرض آنها نیز برای طراح و سفارش‌دهنده ممکن است متفاوت باشد.
نرده‌های چوبی با اینکه عمر کمی دارد اما کاربرد و طرفداران فراوانی دارد.
نرده‌هائی از خیزران در آسیای جنوب شرقی که (از خیزران استفاده‌های بس گوناگون می‌برند) در ساختن نرده حتی دیواره‌ها از آن سود می‌جویند.
نرده‌های فایبرگلاس، برخی از متخصصان با رنگ‌ها و صورت‌های مختلف نرده‌هائی با طول و عرض دلخواه و مناسب در کارخانه‌ها ساخته، برای فروش در دسترس می‌گذارند. [۸]

۸ـ طراحی باغ و پارک ـ مهندس جمشید حکمتی